"Universitetet fortsätter arbeta med olika typer av energibesparingar"

1 november 2022

Krönika Frågan om energi, elförbrukning och elkostnader är i fokus både i Sverige och Europa. Umeå universitet har under lång tid arbetat målmedvetet i samarbete med våra leverantörer, för att hitta energibesparande åtgärder. Ofta i form av tekniklösningar. Men det finns mer att göra både för universitetet som organisation och för mig som individ.

Energibesparande insatser kräver omfattande analysarbete, investeringskalkyler och ett genomförande för varje enskild insats som ofta tar ett år eller mer. Under perioden 2013-2019 sparades 5 305 MWh på årsbasis i flera större ombyggnader och rena energisatsningar. Besparingen under perioden motsvarar drygt 200 villors årsförbrukning.

Foto: Mostphotos

Förutom att universitetet under lång tid bidragit på samhällsnivå så gör det oss väl förberedda för det läge vi står i nu, samtidigt som insatserna sänkt våra årskostnader. Insatserna hjälper inte bara samhället i stort men också vår myndighet. För varje krona energikostnaden stiger så har vi klarat hem ca 5 miljoner kronor i positiv riktning på årsbasis.

Det blandas rejält i media när de rapporterar om vilken typ av energibesparing som gjorts. Ovanstående siffra gäller alla energislag där uppvärmning, processkyla, komfortkyla, fastighetsel och hyresgästel ingår.

Regeringen har nyligen bestämt att varje myndighet ska rapportera in sin totala elförbrukning till Energimyndigheten. I den första inrapporteringen för september 2022, så har vi med jämförelsemånad i jämförelse med september 2018 förbrukat 15% mindre el per ytenhet.

I vår omvärld kan Spanien nämnas som ett exempel med en energiplan för offentliga byggnader. I Spanien får temperaturen under sommartid kylas som mest till 27 grader och värmas högst till 19 grader under den svalare årstiden. Vi ser allt fler exempel på liknande åtgärder. I Tyskland följer man efter med att reglera värmen i kontor.

I Finland drar kampanjen "Snäppet svalare" igång där det finländska statliga företaget Motiva, energimyndigheten, arbets- och näringsministeriet, statsrådets kansli, m fl vill spara energi genom att uppmana medborgarna att bland annat sänka temperaturen i sina hem med en grad, ta kortare duschar, köra långsammare i trafiken och dra ner på bastubadet.

Så hur går vi som myndighet vidare i denna viktiga fråga? Vi behöver definitivt ta oss en funderare om det på sikt är rimligt att ha 22 grader året runt i alla utrymmen.

Lokalförsörjningsenheten kommer fortsätta vårt långsiktiga arbete tillsammans med våra leverantörer och intensifiera energieffektiviseringsarbete med olika typer av tekniska lösningar. Vi kommer också att väcka liv i de energironder som tidigare genomförts för att ta bort t ex onödig belysning och apparater som står på.
Att totalt sett minska våra ytor och då framförallt de med låg nyttjandegrad kommer alltid att ha störst effekt på alla energislag och påverkan på vår miljö.

Som individ kan du också bidra till att spara el: Stäng av din dator, släck alltid lyset och använd inte automatisk dörröppnare om du inte absolut behöver. Gå gärna i trappor istället för att åka hiss så får du också en hälsoeffekt.
Om du som individ vill bidrag till lägre energiförbrukning totalt: Dra ned värmen ett snäpp när det är möjligt och låt det bli någon grad varmare inomhus när det är varmt ute.

Fler tips
Varje kilowattimme (kWh) räknas (energimyndigheten.se)

Richard Olsson, fastighetchef, Lokalförsörjningsenheten

Redaktör: Anja Axelsson