Henna Harinen får Medicinska fakultetens Lika villkorspris 2022

16 december 2022

Jämställdhetsarbete och rättighetsfrågor, att motverka ojämlika villkor, har länge intresserat Henna Harinen. Det kan kännas som svåra frågor att arbeta med, men det ger Henna drivkraft att det över åren skett en positiv utveckling i fråga om medvetenhet och ökad vilja till förändring.

Henna Harinen, som får fakultetens Lika villkorspris, gratuleras av Senada Hajdarevic, lektor vid Institutionen för omvårdnad.

Foto:

- När jag läste sociolingvistik om bland annat sociolekter, alltså olika språkbruk inom grupper med olika sociala bakgrund, öppnades ett fönster till insikter om hur normer påverkar våra möjligheter i livet, säger Henna Harinen, utbildningssamordnare och lika villkorshandläggare vid Kansliet för medicin.

- Det har jag haft med mig bland annat i mitt arbete med breddad rekrytering till högskolan. Det har att göra med att vi måste ta hänsyn till människors olika förutsättningar, att utgå från det som kallas proportionell universalism. Men vi  behöver också blicka inåt i organisationen för att se vad som tas för givet.

- Det här har såklart stor betydelse för individen men även för högskolan, då vi riskerar gå miste om framtida begåvningar om vi inte gör det.

Med en magisterexamen i genusvetenskap har hon kunskap om hur ojämlika villkor skapas i samhället i stort och inom organisationer. Det kombinerat med att hon är både envis och orädd gör henne som klippt och skuren för uppdraget som fakultetens lika villkors-handläggare.

Glipa mellan teori och praktik

Kunskap inom området är nödvändigt och ger en bas att stå på, därmed inte sagt att det är enkla frågor att jobba med.

- Jag tycker dessa frågor är oerhört intressanta! Att kunna jobba både strategiskt och kunskapsbyggande är väldigt spännande. Men jag kan ibland uppleva att det finns en glipa mellan teori och praktik. För att överbrygga den är det viktigt att hitta verktygen - hur vi kan arbeta med frågor som normer och diskriminering, att sprida kunskap så att den blir relevant i just vår organisation och att skapa hållbara strukturer. Det behöver inte alltid handla om jättestora åtgärder - vi kan komma långt med att under en workshop prata med varandra utifrån dessa frågor.

Lika villkorsarbete måste, säger Henna, utgå från organisationens förutsättningar, och det måste vara systematiskt och långsiktigt.

- Vi behöver utgå från de maktstrukturer som finns inom högskolan som organisation och som vi alla känner av i någon form. Vi behöver också bli medvetna om den egna makten vi har i vårt yrkesutövande – som lärare, forskare och inom administrationen. Och att det i vårt uppdrag också ingår att utbilda framtida yrkesverksamma med juste värderingar.

- I slutänden landar det i att vi behöver att bli medvetna om de omedvetna jäv vi alla bär med oss, och att inte vara rädda för att upplevas som obekväma att säga ifrån om vi ser situationer där diskriminering kan uppstå.

Lära av varandra

Strategierna vid Umeå universitet inom området Lika villkor bygger på att skapa en hållbar struktur där ledningen på alla nivåer ska prioritera frågan. Att arbeta både förebyggande och reaktivt är viktigt, liksom att Lika villkor ska upplevas som en självklarhet, inte en pålaga utöver det "egentliga" arbetet.

- Förändring sker inte över en natt, men det känns meningsfullt att se att det händer saker hela tiden. Inom Medicinska fakulteten har vi till exempel haft dialoger med prefekterna och det har varit lärorikt att se vad som pågår runt om i organisationen. Vi behöver lära av varandra - inom universitetet, med andra universitet, medicinska fakulteter och med andra myndigheter.

- Det här priset peppar mig att fortsätta att jobba med lika villkorsfrågorna och det känns viktigt att det administrativa arbetet uppmärksammas.

Henna Harinen är fram till mars 2023 tjänstledig för ett uppdrag som strateg för mänskliga rättigheter vid Länsstyrelsen i Västerbotten.

Bedömargruppens motivering

Henna Harinen tilldelas Medicinska fakultetens likavillkorspris för sina insatser för att främja Medicinska fakultetens arbete med lika villkor. Som likavillkorssamordnare på Medicinska fakultetens kansli driver Henna lika villkorsfrågor fakultetsövergripande och arbetar strategiskt för att medvetandegöra och förankra.

Hennas kompetens, engagemang och oräddhet bidrar till att arbetet med lika villkorsfrågor på fakulteten blir en självklar del i arbetsvardagen. Hon är ett stöd och en inspiration för fakultetens lika villkorsföreträdare och chefer och genom sin kunskap och sitt genuina intresse bidrar hon till att likavillkorsaspekter både ur ett arbetsgivarperspektiv men också ur ett utbildningsanordnarperspektiv hålls levande.

Henna är därför en mycket värdig mottagare av Medicinska fakultetens likavillkorspris 2022.

Redaktör: Lena Åminne