Ny policy ger vägledning i din roll som chef och ledare

4 februari 2022

Rektor har tagit beslut om att anta en ny chefs- och ledarskapspolicy. Chefs- och ledarskapspolicyn beskriver universitetets synsätt, förväntningar på ledarskapet och ledningsuppdraget, vilket stöd ledare får samt hur ledarskapet ska följas upp. Några nyheter i den nya policyn är en tydligare koppling till den statliga värdegrunden och beskrivning om vad tillitsbaserad styrning och ledning innebär för ledarskapet.

Det krävs goda förutsättningar för att kunna utöva ett gott, ansvarsfullt och strategiskt ledarskap. För att kunna ge goda förutsättningar behöver chefer och ledare ett professionellt verksamhetsstöd, tydliga villkor och veta vad som förväntas av dem i ledarskapet. Dessa finns sammanfattade i universitetets chefs- och ledarskapspolicy.

Policyn fungerar som en vägledning för ledare och beskriver universitetets gemensamma syn på chefs- och ledarskap, förväntningar på ledarskap, vilket stöd som finns och hur ledarskapet ska följas upp. Policyn gäller alla som har ett ledningsuppdrag med personal-, verksamhets- och budgetansvar eller delar av detta.

För att läsa mer om villkor för och utseende av akademiska chefer, så finns även Regler för villkor för akademiska ledningsuppdrag och Regler för utseende av akademiska ledningsuppdrag.

Sedan den föregående policyn antogs 2013 har mycket förändrats inom universitetet vilket har skapat behovet av en uppdatering. Några nyheter i den nya policyn är att det numera finns en tydligare koppling till Umeå universitets vision, den statliga värdegrunden och tillitsbaserad styrning och ledning. Bland annat beskriver policyn på ett mer konkret sätt vad tillitsbaserad styrning och ledning innebär för ditt ledarskap.

Så ska den nya chefs- och ledarskapspolicyn implementeras

När det blev aktuellt att ta fram en ny chefs- och ledarskapspolicy så såg Personalenheten en möjlighet att uppdatera både chefsintroduktionen och för universitetets chefs- och ledarutvecklings program (UCL). Genom att arbeta integrerat med utvecklingen av introduktionen, UCL och chefs- och ledarskapspolicyn så har det varit möjligt att skapa en starkare röd tråd genom alla dessa delar. På detta sätt skapar universitetet bättre förutsättningar för både nya och erfarna chefer att kunna agera utifrån den gemensamma synen på chefs- och ledarskap.

- Min förhoppning är att du som chef eller ledare ska kunna använda den nya chefs- och ledarskapspolicyn som en vägledning för ett ledarskap baserat på tillit. I och med en utveckling av chefsintroduktionen och UCL så ser jag också att vi ger både nya chefer och erfarna chefer bättre förutsättningar att agera utifrån vårt gemensamma synsätt på ledarskap, säger rektor Hans Adolfsson.

Personalenheten arbetar även med en idé om ytterligare implementering. Mer information om detta kommer senare i vår.

Du hittar den nya chef- och ledarskapspolicyn på regelwebben

Anna Mothander anna.mothander@umu.se