Arbetet med att identifiera profilområden inom forskning tar nästa steg

14 mars 2022

Fram till sista februari hade ett tjugotal förslag inkommit i Umeå universitets interna process för att identifiera profilområden inom forskningen. Nu vidtar ett stort arbete med utgångspunkt i dessa förslag.

Umeå universitets process för att identifiera profilområden inom forskningen handlar både om att förbereda inför en ny nationell resursfördelningsmodell, och om att utveckla universitetets strategiska arbete för att långsiktigt stärka forskningens kvalitet och konkurrenskraft. Som ett led i arbetet har fakulteter, Lärarhögskolan eller andra konstellationer av forskare kunnat lämna in förslag till möjliga profilområden. Ett tjugotal förslag kom in.

Marianne Sommarin, seniorprofessor och tidigare vicerektor vid Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

− Jag vill verkligen tacka för alla inkomna förslag och för det imponerande arbete som har lagts ner, säger Marianne Sommarin, seniorprofessor och tidigare vicerektor vid Umeå universitet, som har rektors uppdrag att samordna arbetet med profilområden.

− Förslagen visar på universitetets bredd, styrkeområden, framtidsvisioner och en vilja att arbeta över ämnes- och fakultetsgränser. Bara att det kom in så pass många förslag är mycket glädjande, säger Marianne Sommarin.

Nu vidtar ett intensivt arbete med analyser och diskussioner med utgångspunkt i inkomna förslag. Det handlar om att gruppera förslagen och hitta gemensamma teman, att analysera kvalitet och potential i beskrivna miljöer, men också att bredda både diskussion och analys utöver de specifika förslagen med sikte på universitetets strategiska utveckling. Marianne Sommarin betonar att det inte handlar om att sålla bland färdiga förslag, utan de är en startpunkt.

− De inkomna förslagen har tänkt lite olika i avgränsningar m.m., och det kommer att bli en iterativ process där också personer och miljöer som inte fanns med i de inlämnade förslagen kan komma att involveras på olika sätt. Alla kommer förstås inte att ingå i en första ansökan från Umeå universitet i en nationell fördelningsmodell, men alla kan och ska beaktas i det fortsatta forskningsstrategiska arbetet!

När det gäller den kommande nationella fördelningsmodellen är det mesta fortfarande osäkert. Först i juni kommer de forskningsfinansierande myndigheterna att lämna sitt förslag om den närmare processen kring hur ansökningar ska gå till m.m. Men där ingår inte de ekonomiska förutsättningarna, som det eventuellt kommer mer information om först i samband med budgetpropositionen i september.

− I forskningspropositionen talades det om att ca 500 mnkr inledningsvis skulle fördelas i modellen. Med tanke på att det är 27 lärosäten i modellen är det ganska små medel det handlar om i förhållande till universitetets totala forskningsanslag (ca 1,4 mdr 2021, därutöver tillkommer en dryg miljard till i bidrags- och uppdragsintäkter). Umeå universitet ska självklart försöka komma så väl ut som möjligt i en ny nationell fördelningsmodell, men i det stora sammanhanget är det viktigaste hur vi totalt sett kan stärka vår forskning och attrahera medel från flera olika källor, säger Marianne Sommarin.

Redaktör: Anja Axelsson