Vi flyttar e-post och telefoni till Microsofts molntjänst Office 365

29 april 2022

Det pågår ett arbete för att skapa en mer sammanhållen miljö genom att samla mer teknik och tjänster inom Office 365. Nu börjar vi flytta e-posten till Office 365 och så småningom ska även telefonin flyttas.

Rektor har beslutat att införa Microsoft Office 365 som huvudsaklig plattform för samarbete, kommunikation, e-post och telefoni. Många på universitetet arbetar redan i flera verktyg i Office 365, till exempel Teams, Onedrive och Sharepoint. Under 2022 ska även e-posten och telefonin flyttas in i Office 365. ITS har uppdraget att genomföra flytten.

E-posten flyttas först

E-post och telefoniflytt kommer att genomföras i två steg. Flytten av e-post har redan påbörjats och kommer att pågå under 2022. När alla e-postkonton ligger i Office 365 kan telefonin flyttas.

Att ha e-posten i Office 365 innebär ingen större skillnad i funktion eller utseende av e-posten. Det är fortfarande Outlook som rekommenderas att användas som e-postklient. Däremot kommer flytten att innebära en del förbättringar. Din e-postlåda får större utrymme, du får mer funktionalitet och sömlös koppling till de olika tjänster som finns i Office 365 samt tillgång till appar som ToDo och Bookings. Du kommer efter flytten också att få en ny webbapp för Outlook som du hittar i Office-portalen, o365.umu.se.

Tidplan för flytt

Under våren har vi genomfört flytten på flera pilotverksamheter. Nu fortsätter vi med flytt av universitetsförvaltningens e-post. Till hösten börjar vi flytta fakulteterna.

Ni kommer att få mer information i god tid inför er flytt.

Du kan flytta din e-postlåda på eget initiativ redan nu

Om du vill så får du gärna flytta din e-post redan nu. Information om hur du går till väga finns på medarbetarwebben.

Mer information om hur du flyttar din e-post

Redaktör: Elin Sköld