Mottagare av Umeå universitets förtjänstmedalj 2022

26 april 2022

Umeå universitets förtjänstmedalj är universitetets finaste utmärkelse och delas ut var tredje år ut till personer som har gjort särskilt betydelsefulla insatser för universitetet. Universitetsstyrelsen beslutade den 20 april att Lars-Erik Edlund, Åsa Bergenheim, Kjell Asplund och Anne Husebekk ska tilldelas förtjänstmedaljen 2022.

En priskommitté bestående av universitetsstyrelsens ordförande, en lärare och en student i styrelsen har föreslagit mottagare av medaljen till universitetsstyrelsen utifrån de nomineringar som kommit in. Mottagaren av medaljen kan vara anställd vid universitetet, extern, fortfarande arbetande, pensionerad eller emeriterad.

Vid sammanträdet den 20 april 2022 beslutade universitetsstyrelsen att utse följande mottagare av Umeå universitets förtjänstmedalj för året 2022.

Professor Lars-Erik Edlund och professor emerita Åsa Bergenheim

Foto: Elin Berge samt Karlstad Universitet

• Professor Lars-Erik Edlund, för att under sin långa gärning på ett enastående sätt bidragit till universitetets bästa genom att synliggöra universitetet genom en stor mängd vetenskapliga uppdrag och genom att sprida forskning till en bred allmänhet.
  • Professor emerita Åsa Bergenheim, för att som lärare och prorektor på ett förtjänstfullt sätt bidragit till att stärka och utveckla universitetet inom både utbildning och forskning och bidragit till ett ökat studentinflytande.

Professor Anne Husebekk och professor emeritus Kjell Asplund

Foto: Universitetet i Tromsö samt Karolinska universitetssjukhuset

• Professor Anne Husebekk, som tidigare rektor för Umeå universitets alliansuniversitet Universitetet i Tromsö (UiT) Norges arktiska universitet för att framgångsrikt verkat för ett stärkt samarbete mellan lärosätena och för sin drivande kraft i det nordliga lärosätesgemensamma samarbetet The Arctic Five. Anne har bidragit till stärkt samarbete mellan lärosätena och utvecklat det arktiska samarbetet i den nordliga regionen.
  • Professor emeritus Kjell Asplund, för sina många betydelsefulla uppdrag inom svensk sjukvård och medicinsk vetenskap och på ett mycket förtjänstfullt verkat för att utveckla och stärka Umeå universitet.

Samtliga föreslagna personer är sett till gärning och betydelse för Umeå universitet välförtjänta mottagare av universitetets förtjänstmedalj. Medaljen kommer att delas ut vid universitetets årshögtid den 15 oktober 2022 av universitetsstyrelsens ordförande.

Här kan du läsa fullständiga motiveringar.

Läs mer om förtjänstmedaljen och tidigare mottagare av priset

Redaktör: Maja Wik