Viktiga resultat för Universitetsförvaltningen 2021

5 april 2022

Ett stärkt forskningsstöd, höjda ambitioner inom klimat och hållbarhetsfrågor, samordning av säkerhetsfrågorna och vidareutveckling av IT-verksamheten är några av många goda resultat som lyfts fram i Universitetsförvaltningens verksamhetsberättelse och bokslut för 2021.

Även år 2021 präglades av pandemin vilket har ställt stora krav på universitetets verksamhet. Så även på Universitetsförvaltningen, utöver det som redan var inplanerat. Universitetsförvaltningen har tagit ett stort ansvar och samordnat pandemiarbetet genom krisledningsorganisationen.

Ytterligare en fråga som krävt särskilda insatser under året är arbetet mot kränkningar och trakasserier, där några exempel på aktiviteter är framtagandet av webbinformationen "Om något händer" för medarbetare och studenter,  information och stöd till chefer gällande hantering av misskötsamhet samt extern utredning av universitetets arbete mot kränkningar och trakasserier vilken planeras vara klar i början av april 2022. Det pågår även ett arbete med att revidera handläggningsordningen för hantering av kränkningar och trakasserier.

Ett stärkt forskningsstöd

En högt prioriterad fråga för Umeå universitet är att öka forskningens volym och kvalitet. En del av att veta att det går i rätt riktning är att ha bra kunskapsunderlag för forskningsstrategiska beslut, vilket inneburit att analysarbetet om forskningsverksamheten har utvecklats under året. Vidare har ett universitetsgemensamt projekt kring forskningsdatahantering startats och arbetet med att utveckla ett kvalitetssystem för forskning fortsatt inom ramen för projektet Utveckling av system för kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring av forskning.

En översyn av webbinformationen Stöd till forskning har genomförts för att underlätta för forskare att hitta relevant information. Det har också varit ett hundratal kontakter med enskilda forskare för att stötta med bidragsansökningar och erbjudandet om instegsboende för gästforskare har setts över.

Höjda ambitioner inom klimat- och hållbarhetsfrågor

Både en ny regel och en ny handlingsplan som rör miljö- och hållbarhetsarbete började gälla 2021. Många av aktiviteterna i handlingsplanen ligger på förvaltningens enheter att ta i mål. Ett nätverk med interna miljörevisorer inom förvaltningen har bildats. År 2021 var också året när miljö- och hållbarhetsperspektivet har fått genomslag i allt från ägaranvisningarna för Umeå universitet Holding AB och universitetets placeringspolicy för kapital, till införande av källsortering på publika ytor på huvudcampus och åtgärder för att öka den biologiska mångfalden på campusområdet.

För nya medarbetare finns numera också en introduktionsfilm om universitetets hållbarhetsarbete och för externa besökare, studenter och finansiärer finns nya webbsidor på umu.se om klimat och hållbarhet.

Samordning av säkerhetsfrågorna och vidareutveckling av IT-verksamheten

Säkerhet är en prioriterade fråga på grund av det försämrade säkerhetsläget och ny lagstiftning som ställer högre krav på universitetet som myndighet. Säkerhetsfrågan är mångfacetterad och många av förvaltningens enheter är involverade. Under 2021 har det bedrivits ett utvecklingsarbete för att samordna det universitetsgemensamma säkerhetsarbetet.

Utveckling av IT-verksamheten är en viktig förutsättning för att ta tillvara digitaliseringens möjligheter. Det utvecklingsarbete som inleddes med en extern genomlysning 2020 har fortsatt även under 2021. Några exempel är bildandet av det strategiska rådet för digitalisering, förbättringar och förenklingar avseende beställning av IT-produkter, samlad upphandlings- och inköpsfunktion, fusion av IT-enheten och Enheten för IT-stöd och systemutveckling, samt förbättrad systemförvaltning och support av AV-teknik.

Det har också fattats ett inriktningsbeslut om att ersätta Skype med Teams som universitetets telefonilösning.

Bokslutet för 2021 visar överskott

Bokslutet för Universitetsförvaltningen visar på ett överskott om 21 mkr. Det stora överskottet förklaras i huvudsak dels av överskott för Enheten för IT-stöd och systemutveckling, och dels av att medel inom universitetsstyrelsens Insatser för att stärka forskning och utbildning som tillkom under verksamhetsåret ännu inte omsatts i verksamhet.

Verksamhetsberättelse och bokslut

Avstämning verksamhetsplan 2021