Seminarium om säker hantering av forskningsdata 31 maj

11 maj 2022

Ett seminarium om säker forskningsdatahantering ges tisdagen den 31 maj. Fokus kommer att ligga på hur forskningsdata ska hanteras så att det görs i enlighet med GDPR, och även vad en forskare bör vara medveten om vad gäller informations- och IT-säkerhet. Seminariet är på engelska.

Information som inkluderar forskningsdata är en av universitetets viktigaste tillgångar. Därför är det viktigt att veta hur forskningsdata ska hanteras. Informationen ska vara tillgänglig för behörig personal och skyddad mot exempelvis läckage, förvanskning eller förstörelse. Om informationen innehåller personuppgifter ska GDPR:s bestämmelser för behandling av personuppgifter följas.

Presentatörer:

Tobias Nyström universitetsjurist, Dan Harnesk, informationssäkerhetssamordnare och Ingegerd Stenlund, IT-säkerhet.

Läs mer och anmälan (senast 28 maj)