Beslut om förlängt förordnande för vicerektorerna på fredag

28 juni 2022

På fredag den 1 juli förväntas rektor Hans Adolfsson fatta beslut om att Dieter Müller får ett förlängt förordnande som vicerektor ytterligare tre år. I väntan på att det ska bli klart med ny vicerektor för utbildning förväntas även vicerektor Heidi Hanssons förordnande förlängas till den sista september 2022.

Dieter Müller är vicerektor för forskning och forskarutbildning inom samhällsvetenskap och humaniora, Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

Professor Dieter Müller kommer även fortsättningsvis vara vicerektor med ett särskilt ansvar för forskning och forskarutbildning inom samhällsvetenskap och humaniora. Nytt inom uppdraget som vicerektor är ett särskilt ansvar för universitetets roll i den pågående samhällsomvandlingen i norra Sverige. Det förlängda förordnandet gäller för perioden 1 juli 2022 till och med den 30 juni 2025.

Heidi Hansson vicerektor för utbildningsfrågor på grund och avancerad nivå, Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

Professor Heidi Hansson meddelade tidigare att hon inte ställer upp för ytterligare en period som vicerektor för utbildning. I avvaktan på att det ska bli klart med en efterträdare förlängs Heidi Hansson förordnande till den sista september 2022. Nytt inom uppdraget är ett särskilt ansvar för universitetets arbete inom ramen för European Universities Initiative (EUI).

Redaktör: Anja Axelsson