Delta i digital konferens med fokus på samarbete mellan Sydafrika och Sverige

12 september 2022

Den 19-23 september arrangerar South Africa–Sweden University Forum (SASUF) en virtuell forsknings- och innovationsvecka med över 100 olika workshoppar/sessioner. Vill du utöka ditt nätverk eller utveckla gemensamma projekt med kollegor i Sverige och Sydafrika? Då är SASUF Goes Digital för dig.

SASUF Goes Digital vill utveckla tvärvetenskapliga samarbeten, med fokus på forskning och utbildning, för att stärka relationen mellan Sverige och Sydafrika. Målet är att gemensamt hitta lösningar på utmaningarna i FN:s hållbarhetsmål och Agenda 2030.

På SASUF Goes Digital samlas forskare, lärare, studenter, universitetsledare m.fl. för att diskutera olika hållbarhetsutmaningar samt utbyta kunskap, idéer och bygga relationer och nätverk för konkreta samarbeten. Konferensen är öppen för alla medarbetare och studenter vid Umeå universitet. Det kostar inget att delta. Anmäl dig senast den 16 september.

Över 100 workshoppar/aktiviteter – skräddarsy ditt eget schema!

Umeå universitet är ett av 40 svenska och sydafrikanska universitet som är med i projektet SASUF (South Africa Sweden University Forum) som pågår fram till 2024. På konferensen SASUF Goes Digital kommer mer än 100 workshoppar/sessioner med forskargrupper och enskilda forskare äga rum digitalt. I programmet finns även aktiviteter som arrangeras av studenter och andra organisationer som är intresserade av att inleda samarbeten med universitet, forskare och studenter. Du bestämmer själv vilka aktiviteter du vill delta i.

– Vi hoppas att många forskare och studenter vid Umeå universitet tar chansen att delta på den digitala konferensen där utmaningar inom sex olika områden kopplade till Agenda 2030 diskuteras: klimatförändring, utbildning, hälsa, social transformation, hållbar urbanisering och digital teknik, säger Jessica Bergström Grahn, International Office, projektkoordinator för SASUF vid Umeå universitet.

Deltagare i tidigare SASUF-aktiviteter har hittat värdefulla kontakter, vilket har lett till många nya samarbeten mellan Sverige och Sydafrika. Några exempel med forskare från Umeå universitet återfinns också i programmet.

Under SASUF Goes digital kommer också möjligheter till såddfinansiering att presenteras, ett sätt att hjälpa till att bygga samarbeten bortom det virtuella forumet.

Anmäl dig och skapa ditt eget schema senast 16 september!

Hela schemat hittar du via denna länk

Forskare från Umeå universitet som leder workshoppar

På SASUF Goes digital återfinns flera forskare från Umeå universitet i programmet som leder en workshop/session. Dessa är:

Natuschka Lee, Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap
:
Måndag 19 september, kl. 10: Sustainable plant, soil and arthropod management - towards a safe, productive and diverse biospehere.

Martin Berglund, Institutionen för datavetenskap:

Onsdag 21 september, kl. 10: Practical Parsing: Order in Regular Expressions and Grammars.

Carola Eriksson (m.fl.), Institutionen för omvårdnad:
Torsdag 22 september, kl. 13: Contemporary Research in Sexual and Reproductive Health with focus on Midwifery Science.