Så kan doktorander tränas i forskningskommunikation

19 september 2022

I en ny rapport som publiceras i månadsskiftet september/oktober tar Vetenskapsrådet tillsammans med en grupp forskare och kommunikationsexperter fram ett ramverk i tre delar för hur kommunikation om forskning kan bli en naturlig del i forskarutbildningen.

Fredag 14 oktober 2022 kl. 13:00-14:00 via Zoom

Under webbinariet presenterar gruppen sina rekommendationer och slutsatser.

Rekommendationerna bygger på lärdomar från en pilotkurs och på gruppens diskussioner om hur speciellt forskare i början av karriären kan bli bättre rustade att presentera sin forskning, delta i samhällsdebatten och samverka med intressenter utanför akademin.

Rapporten väcker även frågor om hur doktorander från olika fakulteter kan lära av varandra och vilket stöd som de kan vänta sig.

Den väcker också frågor om hur ämnesdiscipliner, institutioner och lärosäten kan samarbeta både internt och på nationell nivå om kursinnehåll som rör forskningskommunikation.

Webbinariet vänder sig främst till dig som ansvarar för forskarutbildning eller handleder doktorander.

Läs mer och anmälan – senast 3 oktober på suhf.se

Redaktör: Per Melander