Så många har börjat plugga till lärare i höst

12 september 2022

Nu är alla nya lärarstudenter registrerade. Sett till det totala antalet studenter finns det ett stort intresse att bli lärare, men alla platser är inte fyllda.

Antalet registrerade den 7:e september:
Förskollärarprogrammet, 32 st
Grundlärarprogrammet fritidshem, 46 st
varav 29 Arbetsintegrerad variant.
Grundlärarprogrammet F-3, 41 st
Grundlärarprogrammet 4-6, 36 st
Ämneslärarprogrammet gymnasiet, 124 st
KPU 7-9 och gymnasiet, 74 st
Speciallärarprogrammet, 42 st
Specialpedagogprogrammet, 56 st
Yrkeslärarprogrammet, 33 st

Totalt är 484 nybörjarstudenter registrerade på dessa program.

– Vi är glada över alla som väljer att utbilda sig till förskollärare och lärare! Tyvärr är vi ändå långt ifrån att fylla alla platser. Bristen på behöriga lärare/förskollärare är stor och vi behöver utbilda betydligt fler, kommenterar Lars-Erik Lauritz, föreståndare vid Lärarhögskolan.

Positiv trend under pandemin

– Före pandemin, 2019, registrerades 540 studenter. Under pandemin 2020 och 2021 ökade antalet. Då registrerade vi 600 resp 561 nybörjarstudenter till våra program, tyvärr registrerar vi nu färre studenter än åren före pandemin, säger Lars-Erik Lauritz.

För att bredda rekryteringen till lärarprogrammen erbjuder Lärarhögskolan förskollärarprogrammet på distans och yrkeslärarprogrammet i Skellefteå, med start våren 2023. En annan satsning för att bredda rekryteringen är att Grundlärarprogrammet fritidshem erbjuds i en arbetsintegrerad variant med start nu i höst.

Lärarhögskolan erbjuder även studie- och yrkesvägledarprogrammet. Där är alla platser  fyllda i höst.

– Jag vill hälsa våra nya studenter varmt välkomna till Umeå universitet, avslutar Lars-Erik Lauritz.

För mer information kontakta gärna
Lars-Erik Lauritz
Föreståndare Lärarhögskolan