Utökad tillgång till videos i databasen JoVE

28 september 2022

Lärare och forskare har nu via Universitetsbiblioteket utökad tillgång till databasen JoVE, Journal of Visualized Experiments. Filmerna i databasen beskriver bit för bit olika biologiska fenomen och experiment och kan till exempel användas i utbildning som komplement till läroböcker och vetenskapliga artiklar.

JoVE publicerar peer-reviewgranskade experiment som videos. JoVE består av tre delar, JoVE Journal som är en tidskrift som publicerar experimentella metoder i form av videofilmer, JoVE Encyclopedia of Experiments och JoVE Education, filmer som detaljerat beskriver olika biologiska fenomen – en del på väldigt basal nivå, andra mer avancerat.

Innehållet i databasen kan användas som komplement till läroböcker och vetenskapliga artiklar på utbildningar inom biologi, medicin och kemi. Vill man att en grupp studenter ska kunna se en video som komplement till en beskrivning i en lärobok eller en vetenskaplig artikel så letar man fram den och kan hämta en länk (till exempel https://www.jove.com/t/5541 ) och information om hur man ska citera den: JoVE Science Education Database. Genetics. Genetic Crosses. JoVE, Cambridge, MA, (2022).

För alla filmer finns tydlig information om vilka som är författare (det är den benämning databasen använder) och var de är affilierade.

Forskare kan antingen föreslå att en film om ett ämne ska produceras eller skicka in ett manus som förslag på en video som JoVE spelar in eller helt enkelt spela in en video själv och skicka in den till JoVE som då avgör om den kan publiceras.
Man använder sig av peer review för att avgöra vad man inkluderar i sin samling.

Det är forskare vid välkända universitet som föreslår och producerar de videofilmer som finns i JoVE. Databasen startades av Moshe Pritsker som gick från att vara forskare på Princeton university till att starta JoVE.

Läs mer om JoVE

Leta bland filmerna i JoVE