Webbinarium om hållbarhet i en tid av klimatförändringar

14 september 2022

Torsdagen den 22 september medverkar Carina Keskitalo, professor i statsvetenskap vid Institutionen för geografi, Umeå universitet, i ett webbinarium inom temaområdet hållbarhet. Webbinariet är en del av MIRAI, ett samarbetsprojekt mellan svenska och japanska lärosäten. Det är öppet för alla intresserade på Umeå universitet och ingen föranmälan krävs.

Carina Keskitalo kommer att tala om "Climate change adaptation as an overarching issue". Hon är sedan rådet tillsattes 2018 vice ordförande i det nationella klimatanpassningsrådet och talar med utgångspunkt i den rapport som rådet kom med i februari.

Carina Keskitalo, professor i statsvetenskap vid Institutionen för geografi vid Umeå universitet och vice ordförande i det nationella klimatanpassningsrådet är talare på MIRAI:s webbinarium med tema hållbarhet den 22 september.

Foto: Mattias Pettersson

– Vad innebär egentligen klimatanpassning och hur behöver man organisera sig på statlig nivå för att hantera klimatanpassningsfrågor. Dessa är några av de frågor jag kommer att ta upp, berättar Carina Keskitalo.

Rapporten handlar om Sveriges klimatanpassningar men klimatfrågorna är som vi alla vet globala och det finns många skärningspunkter som är relevanta också generellt eller i jämförande perspektiv.

Medverkar i webbinariet gör också professor Guangwei Huang, Graduate School of Global Environmental Studies, Sophia University som kommer att tala under rubriken "Flood risk management under changing environment and social structure".

MIRAI 2.0 är ett projekt för att stärka det akademiska samarbetet inom utbildning, forskning och innovation mellan svenska och japanska universitet. MIRAI fokuserar utöver hållbarhet på AI, hållbarhet, innovation och entreprenörskap, materialvetenskap och åldrande.

Länk till webbinariet "Sustainability in an Era of Climate Change" den 22 september kl. 09.00-10.30. Ingen föranmälan krävs.

Intresserad av att veta mer om MIRAI? Läs mer på Umeå universitets sidor på Aurora.

Den 15-18 november 2022 kommer MIRAI 2.0 Research & Innovation Week "Sharing ONE future: Integrative Knowledge and Sustainable Transformation to a better world" att äga rum vid Kyushu University i Japan. MIRAI 2.0 Research and Innovation Week. Nu är forskare vid Umeå universitet välkomna att skicka in en intresseanmälan om att delta.

Sista dag för att anmäla ditt intresse är 15 september. Fyll i detta formulär för att anmäla intresse.

Redaktör: Petra Käck