Inbjudan att nominera hedersdoktor vid Samhällsvetenskapliga fakulteten 2023

30 januari 2023

Anställda vid den Samhällsvetenskapliga fakulteten är välkomna att senast den 31 mars lämna förslag på fakultetens hedersdoktor 2023.

Nomineringarna ska innehålla information om kandidaten, CV och en kortfattad motivering. Universitetets årshögtid 2023, med bl.a. promotion av hedersdoktorer och installation av nya professorer, äger rum lördagen den 21 oktober.

Kategorier av hedersdoktorer

Följande kategorier av hedersdoktorer kan identifieras

• Välmeriterade professorer vid andra lärosäten som under längre tid har visat stort engagemang för utbildning och forskning vid Samhällsvetenskapliga fakulteten samt samverkat med fakultetens forskare.
  • Personer utanför högskolesektorn som under längre tid och på exceptionellt sätt har bidragit till att utveckla forskning och undervisning vid Samhällsvetenskapliga fakulteten, Umeå universitet.
  • Personer inom eller utanför högskolesektorn som under längre tid och på exceptionellt och avgörande sätt har bidragit till en positiv samhällsnytta.

Vem kan bli hedersdoktor?

Se dokumentet Regler för utnämning av hedersdoktorer vid Umeå universitet angående vilka villkor som måste vara uppfyllda innan en person kan utses till hedersdoktor.

Nominering

Förslag med information om kandidaten, CV och en kortfattad motivering skickas senast den 31 mars till Åsa P Isaksson. Inkomna förslag behandlas konfidentiellt.

Beredning

Ärendet bereds av en kommitté bestående av företrädare för fakultetsledningen och fakultetsnämnden. Vid beredningen läggs stor vikt på en stark och bred koppling till den Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Beslut och värdskap

Fakultetsnämnden prövar ärendet den 3 maj.

I anslutning till beslutet att utse en hedersdoktor utses även en värd för denna. Bland värdens uppgifter hör att ta fram underlag till text i högtidsskriften samt andra praktiska förberedelser och aktiviteter i samband med årshögtiden.