Tre planerade temagranskningar under 2023

21 februari 2023

Stöd till studenter med funktionsnedsättning, styrning och samordning av universitetets säkerhetsarbete, och strategisk kompetensförsörjning kommer granskas av Internrevisionen under 2023.

Studentkårerna har lyft att fördelningen av stöd till studenter med funktionsnedsättning behöver bli mer jämn inom universitetet. Processen för att ansöka om stödåtgärder, vilka stödåtgärder som erbjuds med mera är beskriven i en universitetsövergripande handläggningsordning. Internrevisionen kommer under året titta närmare på styrning och uppföljning inom området, men även hur väl universitetet följer handläggningsordningen.

Säkerhetsfrågorna ständigt aktuella

Universitetets arbete med säkerhet är brett och innefattar allt från fysisk säkerhet till it-och informationssäkerhet. Ansvaret för de olika typerna av säkerhetsfrågor är fördelat på flera förvaltningsenheter. I 2021 års riskenkät som Lokalförsörjningsenheten genomförde kom det fram att det finns en kunskapsbrist vid flera institutioner och enheter om vissa säkerhetsområden, och även ett stort behov av stöd framför allt när det gäller it- och informationssäkerhet, men även brandsäkerhet, säkerhetsskydd och krishantering.

Syftet med 2023 års granskning är att ta ett samlat grepp och titta på den övergripande styrningen och samordningen av universitetets säkerhetsarbete.

Strategisk kompetensförsörjning en prioriterad fråga

Kompetensförsörjning handlar om att attrahera, rekrytera och introducera, utveckla, behålla och ställa om eller avveckla personal. Att lyckas rekrytera och bibehålla rätt kompetens i tillräcklig omfattning är en växande utmaning för universitetet och lyfts fram i den universitetsövergripande riskanalysen som en prioriterad fråga. Internrevisionen kommer titta på styrning och uppföljning av det strategiska arbetet med kompetensförsörjning på universitetsgemensam nivå och fakultetsnivå.

Läs mer om Internrevisionen

Redaktör: Anja Axelsson