Både positiva resultat och förbättringsområden i årsredovisningen för 2022

1 mars 2023

En tillbakablick på 2022 visar på en mängd positiva resultat och ett par förbättringsområden för universitetet: nästan 1000 aktiva doktorander är det högsta antalet på fem år, antalet studenter på utbildningarna inom grundnivå och avancerad nivå ligger nivåerna högre än före pandemin, och både erhållna och använda forskningsmedel ökar. Däremot lyckas inte universitetet riktigt fylla utbildningsplatserna, en utmaning som delas inom nästan hela sektorn. Det är några av de saker som lyfts fram i Umeå universitets årsredovisning för 2022, som universitetsstyrelsen nu har fastställt.

För 2022 var utbildningsvolymen vid universitetet den högsta noteringen sedan toppnoteringen 2010. En nationell trend är ett minskat söktryck till de utbildningar som erbjuds, vilket även Umeå universitet märkt av. Trots det var universitetets utbildningsprogram fortsatt femte mest sökta i landet.

Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

— Det är glädjande att vi är igenom pandemin och att arbetet med internationalisering som tema under 2022 verkar ge resultat. Vi har till exempel fler studentutbyten igen, och andelen studenter som kommer från länder utanför EU och ESS är dessutom högre än någonsin, säger rektor Hans Adolfsson.

Fler aktiva doktorander och mer forskningsmedel

Utbildning på forskarnivå visar att universitetet har nästan tusen aktiva doktorander, vilket är det högsta antalet på fem år. Ökningen finns inom alla fakulteter. Däremot var antalet doktorsexamina under 2022 den lägsta nivån sedan 1996. En del av förklaringen kan bero på fördröjningar av doktorandprojekt och minskad nyantagning till forskarutbildningen på grund av pandemin.

Biträdande universitetsdirektör Per Ragnarsson har kommenterat universitetets bokslut i ett inlägg i ledningsbloggen där han menar att det långsiktiga arbetet med att använda tillgängliga resurser ger resultat. 2022 var ett bra år när det gäller forskningsbidrag som universitetet fått. Totalt ökade forskningsmedlen med 83 miljoner kronor och universitetet har även att använda medlen i högre takt än tidigare vilket är positivt.

En utmaning att nå upp till takbeloppet

Regeringen byggde ut antalet utbildningsplatser nationellt under pandemiåren. Majoriteten av alla lärosäten, inklusive Umeå universitet, står inför en utmaning att nå upp till det så kallade takbeloppet. Takbeloppet är hur många helårsstudenter (hst) som universitet maximalt kan få ersättning för att utbilda varje år. För Umeå universitets del blev utbyggnaden 12 procent år 2022 jämfört med år 2019.

En annan förklaring till att det är svårt att fylla utbildningsplatserna är att prestationsgraden sjunkit något. Under det senaste styrelsemötet har utmaningen med att nå takbeloppet varit en diskussionspunkt.

- Att fylla utbildningsplatserna är något vi kontinuerligt arbetar med. Det är en utmaning att samtidigt som vi fick en rejäl höjning av universitetets takbelopp under pandemin så är det färre personer som vill börja studera just nu, säger Hans Adolfsson.

Pågående samhällsomvandling i norr ställer krav och ger möjligheter

Den samhällsomvandling som pågår kan ha stor betydelse för hela Sverige i form av gröna industrier och omställning till ett hållbart samhälle. Det finns ett ökat behov av både utbildning och forskning över lång tid. Umeå universitet fungerar här som en motor: studenter som väljer att utbilda sig i norr stannar i högre grad kvar efter examen, forskning som bedrivs på plats, ofta i nära samverkan med näringslivet, har lättare att komma till nytta i dagens snabba teknikskifte.

Under 2022 har universitetet bland annat startat nya utbildningar och stora forskningsprojekt. Rektor har också utsett vicerektor Dieter Müller att särskilt arbeta med frågor som rör samhällsomvandlingen.

Under universitetsstyrelsens möte 20-21 februari fastställdes 2022 års årsredovisning. Senast den 22 februari ska årsredovisningen lämnas in till regeringen.

Läs årsredovisningen.

Redaktör: Anja Axelsson