Tipsa om WHO-enkäten om studenternas mående

24 mars 2023

Sedan 2021 deltar Umeå universitet i ett WHO-projekt om studenternas psykiska hälsa. Nu vill vi be dig som möter vårens nya programstudenter att sprida förhandsinformation om enkäten.

Flera undersökningar pekar på att det är vanligt att studenter upplever stress, ångest, nedstämdhet och känner oro för att inte klara av sina studier. För att få en tydligare bild av hur våra studenter mår och att på sikt ta fram digitala stödformer, deltar Umeå universitet i ett WHO-projekt om studenternas psykiska hälsa.

Enkätundersökning till studenter i april

Alla studenter som läser första terminen på ett program på grundnivå under våren 2023 kommer att få inbjudan till en hälsoenkät den 11 april. Den 4 april får samma studenter ett mejl med inledande information om projektet och hälsoundersökningen.

Hur du som medarbetare kan bidra

För att öka svarsfrekvensen behöver vi mer hjälp med att sprida information i förväg. Därför ber vi dig som möter vårens förstaterminsstudenter på program på grundnivå att lägga ut följande text på relevanta lärplattformar:

Hur mår du som student?
Den 11 april får du ett mejl med ämnet "Hur har du det? WHO-enkät till dig som är student". I mejlet finns en länk till en hälsoenkät. Oavsett hur du mår när du får enkäten så är dina svar viktiga för att vi ska kunna ge rätt stöd till våra studenter som behöver det. Preliminärt 4 april får du ett mejl med mer information. Du kan också läsa mer här.

Informationen kan gärna läggas ut på lärplattformarna så snart som möjligt men senast 31 mars, och tas bort efter 11 april. Behöver du texten på engelska, så växla till den här sidans engelska version.

Vill du veta mer om projektet?

På studentwebben har vi samlat information om projektet som även du som är medarbetare är välkommen att ta del av.

Har du fler frågor är du välkommen att kontakta Ann-Kristin Sandström, Studentcentrum/Studenthälsan.