Disciplinärenden hanteras vid Umeå universitet av två olika nämnder – Disciplinnämnden för studenter och Personalansvarsnämnden för anställda.
Student
Enligt högskoleförordningen får universitetet använda disciplinära åtgärder mot studenter som
- med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas,
- stör eller hindrar undervisning, prov eller annan verksamhet inom ramen för utbildningen vid högskolan,
- stör verksamheten vid högskolans bibliotek eller annan särskild inrättning inom högskolan, eller
- utsätter en annan student eller en arbetstagare vid högskolan för trakasserier eller sexuella trakasserier.
Allt misstänkt anmäls till rektor som ska utreda ärendet. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning. Vissa händelser kan även vara en anledning till polisanmälan.
Anmäl till rektor
Om en anställd misstänker att en student fuskat, trakasserat eller stört verksamhet på olika sätt, ska han eller hon anmäla det till rektor.
Blankett för anmälan av möjlig förseelse vid studieprestation hittar du under Blankettkategori juridik. Läs mer i regeln Handläggningsordning för disciplinärenden.
Disciplinnämnden prövar
Om rektor lämnar vidare ärendet till disciplinnämnden utreder de ärendet vidare. Utifrån det som hänt kan de antingen lämna ut en varning till studenten eller stänga av studenten.
Anställd
Om en anställd begår ett brott i tjänsten eller åsidosätter sina åligganden mot arbetsgivaren, kan arbetsgivaren agera både straffrättsligt och disciplinrättsligt. Det innebär till exempel avsked eller avstängning från tjänst.
Ärenden som handlar om skiljande från anställning på grund av personliga förhållanden (när anställningen inte är en provanställning), disciplinansvar, åtalsanmälan, avstängning eller läkarundersökning är det Personalansvarsnämnden som fattar beslut.
Läs mer på sidan Avslut av anställning .