Digitala möten

Umeå universitet erbjuder ett flertal olika tjänster för digitala möten - beroende på hur dina behov ser ut. Här kan du läsa om tjänsterna och hur du använder dem för dina möten.

När du ska välja tjänst för digitala möten finns det flera olika aspekter att fundera på. Det är viktigt att göra ett välinformerat val så att du skapar de bästa förutsättningarna för ert möte.

Exempelvis får du bara använder de mötestjänster som universitetet rekommenderar och har licens för. Du hittar information om vilka tjänster vi erbjuder nedan.

Tjänster för att anordna digitala möten

Universitetet har fyra tjänster som används för digitala möten: Teams, Zoom, Skype och Starleaf. Här hittar du en översikt av viktiga funktioner som skiljer systemen åt.

För Teams och Zoom finns det flera mötestyper. Läs mer om detta på respektive sida.

 

Översikt tjänster för digitala möten

 

Jag vill ... Teams (O365) Skype Zoom Starleaf*
Chatta X X X  
Ha ljud- och videosamtal X X X X
Visa presentation/dela datorskärm X X X X
Dela filer under mötet X X X  
Hantera deltagare under pågående möte X X X X
Styra insläpp till möte X X X  
Spela in möte X X X  
Ringa in till möte via telefon   X X X
Delta i möten via mobilen X X X X
Dela upp ett möte i mindre grupper (breakout rooms) X   X  
Lämpligt för digitala disputationer ** X   X  X
Max antal personer i bild 49   49 25

* Även kallat videokonferens.

** Läs mer om digitala disputationer

Tips för att lyckas med digitala möten

Så förbereder du dig för ett digitalt möte

  • Se till att vara så förberedd som möjligt innan mötet. Ha materialet klart. Ska du dela skärm? Ha eventuell PowerPoint, film eller webbsida redo.
  • Ska du ha möte med deltagare på andra platser i världen? Tänk på vad klockan är hos dem då du väljer tidpunkt för mötet.
  • Var tydlig i dina instruktioner till deltagarna/studenterna om vad som ska ske under mötet och vad som förväntas av dem. Att deltagarna är förberedda är viktigt för att mötet ska bli lyckat. Mejla gärna ut en instruktion någon dag innan och/eller länka till guider på webben.
  • Ska mötet/seminariet även spelas in? Upplys deltagarna om det innan och påminn gärna om det igen innan mötet startar.
  • För alla digitala möten rekommenderar vi att du använder headset med usb-anslutning och webbkamera.
  • Använd en stabil internetuppkoppling (nätverkskabel direkt in till datorn om du har möjlighet) Kom ihåg att även påminna dina deltagare om detta.
  • Välj en tyst miljö.

Rätt utrustning för digitala möten

För att kunna använda universitetets tjänster för digitala möten finns några rekommendationer för dig som anordnar mötet och för mötets deltagare:

  • en dator, surfplatta eller smartphone
  • stabil internetuppkoppling
  • en webbkamera
  • ett headset eller konferensmikrofon

Om du ska anordna ett möte och saknar tillgång till en webbkamera av bra kvalitet så kan du boka kamera via Timeedit: Boka utrustning

Gör dina presentationer interaktiva

Om du ska hålla i en presentation och vill göra den mer interaktiv finns flera tjänster för att göra detta:

  • Whiteboard - digitala whiteboardtavlor
  • Forms - undersökningar/polls under möten
  • Mentimeter - undersökningar/polls under möten

Spela in eller direktsänd föreläsning från sal med UmuPlay

Det finns bokningsbara salar utrustade med teknik för att spela in ditt möte/föreläsning. Inspelningen sparas på UmuPlay och kan sedan publiceras på valfritt sätt exempelvis i Canvas. Du har även möjlighet att sända din föreläsning live.

Salar med denna teknik hittar du i TimeEdit om du söker på kategorin Inspelning + livestreaming via UmuPlay. Boka lokal

Livesändningen visas på play.umu.se under fliken Direktsändningar. 

Instruktioner för Umu Play, Manual

Utbildningstillfällen för Umu Play

Boka lokal för digitalt möte

Om du har behov av att boka en fysisk lokal med skärm, ljud och kamera för ditt digitalt möte kan du boka detta via bokningssystemet TimeEdit

Läs mer om att boka lokal

Support

Till Servicedesk kan du skicka ett ärende när du exempelvis behöver stöd kring:

*  Teknisk support
*  Beställning av tillgång till system

Telefon: 090 - 786 63 00

Manual

Manualer och instruktioner hittar du på webbplatsen Manual.

Driftinformation

https://it-status.umu.se/driftinfo

Elin Sköld
2021-09-01