Skype

Skype för företag är en tjänst för telefoni där du även kan chatta och genomföra digitala möten. Skype är tillgängligt för alla anställda vid Umeå universitet.

Skype för företag är ett av universitetets verktyg för att ringa samtal och ha digitala möten. Tjänsten lämpar sig för möten mellan anställda på Umeå universitet eller med personer utanför Umeå universitet som använder samma lösning. Skype passar bra för presentationer inom Office-paketet och för spontana möten. Observera att bara anställda kan skapa möten i Skype men för att ansluta till ett möte behöver du ingen fullständig version av Skype för företag.

Skype för företag finns för både PC och Mac och kan användas i datorer, surfplattor och i smarta mobiler. Du som inte har en egen dator kan ringa via en bordstelefon.

Detta kan du använda Skype till

Med Skype för företag kan du:

  • ringa röstsamtal
  • ringa videosamtal
  • chatta
  • ha videomöten
  • visa dokument och presentationer.

Så beställer du Skype (telefonianknytning)

Du bestämmer nya, ändra befintliga eller tar bort befintliga anknytningar genom att kontakta enhetens eller institutionens katalogansvarig. Katalogansvarig hantera telefonianknytningar genom tjänsten Telefonianknytning.

Kom igång med Skype

På universitetets webbplats Manual hittar du alla manualer för hur du kommer igång med att använda Skype. Du kan också titta på vår instruktionsfilm nedan.

instruktionsfilm för möten i Skype

Vi går igenom grunderna för att ha möten i Skype.

Om du har både Skype fastnätsnummer och mobilabonnemang via universitetet

Parallellringning är förinställt

Parallellringning innebär att om du får ett samtal till din mobil (externt/internt) så kommer det också att ringa på din Skypeklient. Det innebär också att om du får du samtal från ett externt nummer till din Skypeklient så kommer det även att ringa på din mobil.

Om du får du ett internt samtal till din Skype så kommer det bara att ringa i din Skypeklient. Du kan dock ställa in så att det ringer samtidigt till ditt mobilnummer.

Om du vill avaktivera parallellringning skicka ett e-postmeddelande till Teleservice. Vi rekommenderar dock att du har den aktiverad.

Jag vill inte att det ringer på min mobil när någon ringer på mitt fastnätsnummer

Om du inte vill att det ska ringa i mobilen när någon ringer till ditt fastnätsnummer – se till att ställa in din hänvisning i Skypeklienten korrekt. Om du har ställt in en hänvisning i din Skypeklient så kommer inget samtal att gå till din mobiltelefon.

Hänvisning av samtal i Skype för företag, Manual

Kontrollera dina inställningar för röstbrevlåda

Kontrollera gärna att du har ställt in din röstbrevlåda korrekt i Skype för företag.

Röstbrevlåda i Skype för företag, Manual

OBS! Det är väldigt viktigt att du bara ställer in ditt eget mobilnummer under Ring samtidigt. Annars riskerar du att obesvarade samtal till din mobil inte hamnar i röstbrevlådan. 

Vanliga frågor om Skype

Hur hänvisar jag samtal vidare till ett annat nummer?

Du hittar mer information på sidan om hänvisning av samtal på universitetets webbplats Manual.

Hur ställer jag in hänvisningar av samtal i förväg?

Du hittar mer information på sidan om att ställa in hänvisning av samtal i förväg på universitetets webbplats Manual.

Hur lägger jag till röstbrevlåda?

Du hittar mer information på sidan om hur du gör för att sätta igång en röstbrevlåda på universitetets webbplats Manual. 

Hur förbereder jag mig inför ett möte?

  • Kontrollera att din tekniska utrustning fungerar. För alla digitala möten rekommenderar vi att du använder headset med USB-kabel och webbkamera.
  • Ha ditt material nära till hands - exempelvis om du ska dela skärm och visa Powerpoint, film eller något annat.
  • Välj en tyst miljö.
  • Var tydlig i dina instruktioner till deltagarna om vad som ska ske under mötet och vad som förväntas av dem. Att deltagarna är förberedda är viktigt för att mötet ska bli lyckat. Mejla gärna ut en instruktion någon dag innan och/eller länka till guider på webben.
  • Om mötet ska spelas in - berätta detta för deltagarna.
  • Använd en stabil internetuppkoppling.

Hur bokar jag ett mötesrum med utrustning för digital möten?

Du kan genomföra ett digitalt möte i Skype direkt vid ditt skrivbord men det går även att boka mötesrum med skärm, ljud och kamera. Du kan själv boka ett rum i vårt system TimeEdit. Logga in med ditt Umu-id.

Support

Till Servicedesk kan du skicka ett ärende när du exempelvis behöver stöd kring:

*  Teknisk support
*  Beställning av tillgång till system

Telefon: 090 - 786 63 00

Manual

Manualer och instruktioner hittar du på webbplatsen Manual.

Driftinformation

https://it-status.umu.se/driftinfo

Elin Sköld
2021-09-06