Säkrare och mer uppdaterad dator med klienthantering

Det finns många fördelar med att ha en klienthanterad dator. Viktiga inställningar och mjukvara finns redan i datorn och det finns en rutin på programuppdateringar, installationer samt virusskydd. Under 2023 införs ett nytt klienthanteringssystem för alla anställda vid Umeå universitet.

Detta är klienthantering

Klienthantering är en metod för att skapa en säkrare och mer uppdaterad IT-miljö för alla anställda vid Umeå universitet. Tjänsten tillhandahålls av ITS och hjälper dig som användare att arbeta på din dator utan att behöva tänka på säkerhetsinställningar och uppdateringar, hantering av hårdvara, operativsystem, programvara, drivrutiner och licenser.

Det finns många fördelar med en klienthanterad dator:

  • Kom igång snabbt: En klienthanterad dator kommer förbered med alla inställningar och mjukvara för att nyttja de vanligaste IT-tjänsterna vid Umeå universitet.
  • Utökad säkerhet: Med hjälp av klienthantering kan ITS säkerställa att din dator är korrekt konfigurerad för att motverka IT- och andra säkerhetsincidenter. Klienthanteringen hjälper dig att hålla datorns operativsystem och programvaror uppdaterade samt inkluderar ett komplett virusskydd.
  • Enklare programinstallationer: Du kan snabbt installera nya program och beställa licenser för speciella mjukvaror via "Företagsportalen" som är förinstallerad på din dator.

Därför implementeras ett nytt klienthanteringssystem

Som en del i arbetet med den samlade plattformen i Microsoft 365 och "den digitala arbetsplatsen" kommer ett nytt system för klienthantering införas vid Umeå universitet under 2023. Alla anställda vid Umeå universitet berörs och det nya klienthanteringssystemet Intune blir en modern, anpassningsbar och säker plattform för användarna som också uppfyller de krav vi har på oss som myndighet.

Om implementeringen av nytt klienthanteringssystem

Under oktober månad påbörjas minipiloter på institutioner och enheter vid Umeå universitet. Dialogen sker i samråd med respektive IT-kontaktperson. 

Bra att veta i samband med övergången till det nya klienthanteringssystemet Intune:

  • Alla tidigare adminbehörigheter och backuper kommer att fungera som tidigare.
  • Intune använder Windows Update for business vilket gör att användarupplevelsen blir bättre och modernare med att få uppdateringar samt omstart av dator.
  • Software Center avinstalleras och ersätts av "Företagsportalen"
  • För dem som haft pinkod för Bitlocker vid uppstart av dator så kommer denna att tas bort. Hårddisken kommer fortfarande vara krypterad.
  • Microsoft 365 kommer att uppgraderas till den senaste versionen (utan Skype).
  • Defender (antivirus) för Endpoint aktiveras
  • Samtliga konfigurationer och säkerhetspolicys appliceras
  • Windows Update körs och saknade uppdateringar kommer installeras
  • Onedrive på datorn kommer att konfigureras per automatik utan att slå på synkronisering men detta kan ställas in om användaren önskar det.
  • Eduroam kommer att konfigureras automatiskt för er som inte har det.

För hjälp och stöd

Kontakta ITS Servicedesk

Support ITS SERVICEDESK

Vänd dig till Servicedesk när du behöver hjälp med teknisk support eller för att beställa tillgång till system.

Skicka ett ärende till Servicedesk

Ring Servicedesk: 090-786 63 00

Du kan själv söka efter instruktioner på webbplatsen Manual

Sofia Westerlund
2023-08-23