E-postlistor – utskick till grupper via e-post

E-postlistor är ett enkelt sätt att sprida information till både interna och externa personer. Du kan exempelvis använda e-postlistor för att skicka nyhetsbrev, skicka ett meddelande till en arbetsgrupp eller kommunicera med personer som har en viss roll.

Vilka tjänsten är till för

Alla anställda vid Umeå universitet kan beställa en e-postlista.

Detta ingår i tjänsten

I tjänsten ingår en e-postlista där du som beställer listan blir ägare. Du får tillgång till ett webbgränssnitt där du har möjlighet att administrera listan och göra inställningar för hur listan ska fungera.

Pris

Tjänsten är centralt finansierad.

Så skaffar du tjänsten

Steg 1 - Skapa ett nytt konto

Gå till hemsidan för e-postlistor och skapa ett nytt konto.

Skapa ett nytt konto i Sympa

Steg 2 - Beställ e-postlista

När du är inloggad på ditt konto, beställ listan genom att fylla i beställningsformuläret.

Beställ e-postlista i Sympa

Du ska då besvara dessa frågor: 

  • Ska listan visas för alla eller bara för vissa medlemmar?
  • Vem eller vilka ska vara ägare av listan?
  • Vem eller vilka ska vara moderatorer?
  • Vem eller vilka ska få skicka meddelanden till listan?
  • Hur ska den som skickar till listan verifiera sin identitet?
  • Vem ska stå som avsändare?
  • Ska det stå något särskilt i ärenderaden?
  • Ska vem som helst kunna anmäla/avanmäla sig till listan eller ska det skötas av listägaren?
  • Vem eller vilka ska kunna titta i arkivet? (Normalt sparas alla meddelanden i ett sökbart arkiv så att man kan läsa gamla meddelanden.)

Användarstöd

På universitetets webbplats Manual hittar du instruktioner för hur du administrerar din e-postlista. 

Administrera e-postlista i Sympa

Support ITS SERVICEDESK

Vänd dig till Servicedesk när du behöver hjälp med teknisk support eller för att beställa tillgång till system.

Skicka ett ärende till Servicedesk

Ring Servicedesk: 090-786 63 00

Du kan själv söka efter instruktioner på webbplatsen Manual

Elin Sköld
2023-11-02