Här finns information om vad som händer under flytten av din e-post till Office 365, samt vilka inställningar du behöver göra efteråt för att komma igång.
När din e-post flyttas
Dagen då dina e-posttjänster flyttas kommer din e-postklient att sluta ta emot e-post. Det visas ett felmeddelande längst ner i fönstret (avser Outlook på PC) där det står "Försöker ansluta", se bild nedan. Normalt så är avbrottet 10-15 minuter och sedan fortsätter Outlook att fungera som vanligt.
Du kan också få upp en ruta som efterfrågar inloggningsuppgifter. Har du aktiverat MFA kan du få en MFA-inloggning istället.
Även Skype kan få störningar då tjänsten är beroende av e-posttjänsterna för att bland annat spara ner chatthistorik.
Observera att du inte kommer tappa någon inkommande e-post trots att du inte kommer åt din e-postlåda.
När din e-post blivit flyttad till Office 365
Du får ett meddelande när din e-post blivit flyttad.
För dig med PC
Om du har PC och den senaste versionen av Office kommer din Outlook skrivbordsapp på datorn att uppdateras automatiskt. Du kan behöva logga in på nytt.
För dig med Mac
Om du har Mac behöver du göra vissa inställningar för att ställa in Outlook.
Ställ in Outlook på Mac med mailkonto i M365/O365
Kontrollera kontoinställningar Outlook för M365/O365 (Mac)
Outlook på webben, webmail
Du når Outlook på webben direkt från Office-portalen, gå till o365.umu.se och logga in med ditt Umu-id. Till vänster i menyn, klicka på Outlook.
Outlook i mobilen
För att läsa din e-post via din mobiltelefon behöver du använda Outlook-appen.
Ställ in Outlook på iPhone
Ställ in Outlook på Android
Observera!
För vissa e-postappar behöver du ange <Umu-id>@ad.umu.se som e-postadress om du inte har möjligheten att ange användarnamn.