Mobiltelefoni

Universitetets mobilteleoperatör är Telia. Det är din chef/prefekt som beslutar om du behöver tillgång till en mobiltelefon och som godkänner din beställning. För att beställa ett nytt mobilt abonnemang behöver du fylla i en blankett.

Telia är universitetets mobilteleoperatör. Telias standardabonnemang räcker för de allra flesta men om du har behov av exempelvis större surf eller att kunna ringa och surfa utanför EU så kan du beställa tilläggstjänster.

Vilka tjänsten är till för

Mobiltelefonitjänsterna är i första hand till för universitetet anställda.

Detta ingår i tjänsten

I standardabonnemanget för Telia ingår:

  • 10 GB 3G/4G mobildata.

  • Obegränsat med samtalsminuter i Sverige och inom EU/EES
.
  • Obegränsat SMS/MMS i Sverige och inom EU/EES

  • Samtal, SMS/ MMS till utlandet/utanför EU/EES. Ingår pott på 40 kronor.

  • Datatrafik utanför EU/EES. Ingår pott på 40 kronor.
 

Om du har andra typer av behov kan du beställa ett så kallat specialabonnemang genom att skicka ett e-postmeddelande till Teleservice. Det kan vara exempelvis om din enhet/institution vill ha ett abonnemang som inte är kopplat till en specifik person eller om du har speciella behov.

Pris

Abonnemang standard

Pris för ett standard abonnemang: 109 kronor

Detta gäller per månad och abonnemang.

Övriga priser:

  • Extra Surf 5 GB: 83 kronor
  • Extra Surf 10 GB: 131 kronor
  • Extra SIM-kort: 10 kronor
  • Mobilt bredband 100 GB: 151 kronor
  • Mobilt bredband 500 GB: 307 kronor

Tilläggstjänst: Ringa och surfa utanför EU

För att öppna din mobiltelefon för surf i utlandet: skicka ett e-postmeddelande till Teleservice innan du reser från Sverige.

Vilken tilläggstjänst du ska välja beror på vilket land du har tänkt att resa till. Besök Telias hemsida och fyll i vilket land du har tänkt resa till – du får då upp förslag på vilket abonnemang du kan använda samt vad det kostar att ringa och surfa. Alla tjänster förutom Surf abroad kan du beställa genom att skicka ett SMS.

Du ska i första hand välja något av följande tilläggstjänster:

  • Surfvecka A
  • Surfvecka B
  • Jobbvecka

I andra hand kan du välja tjänsterna:

  • Res med billiga samtal (Res Västerut, Res Österut och Res Söderut)
    Detta är ett alternativ om du vill kunna ringa billigt men inte vill kunna surfa.
  • Surf abroad
    Surf abroad är det dyraste alternativet men det är den enda tjänsten med kostnadskontroll.

Du hittar en sammanställning av tjänsterna i Excelfilen nedan:

Ring och surfa utanför EU (Excel, öppnas i nytt fönster)

Specialabonnemang: Wifi-samtal - för dig med sämre täckning

Om du har platser i din hemmiljö där täckningen inte är nog för att kunna prata i mobiltelefon obehindrat så kan du beställa tjänsten Wifi-samtal. Med Wifi-samtal kan du röra dig fritt och röra dig mellan olika platser utan att du tappar täckningen.
Observera att Wifi-samtal inte är en tilläggstjänst utan innebär att du kommer att få ett helt nytt abonnemang. Wifi-samtal fungerar endast i Sverige.

 

Så beställer du mobilabonnemang

  1. Läs igenom Regel för mobila abonnemang.
  2. Skriv ut och fyll i blanketten Beställning av mobilt abonnemang och medgivandet om löneavdrag. Du hittar den längst upp på denna sida till höger.
  3. Du och din chef/prefekt signerar blanketten och scannar blanketten till PDF-format.
  4. Skicka PDF-kopian till Teleservice och behåll papperskopian hos enheten/institutionen.
  5. Klart!

Viktigt att veta om tjänsten

Vissa tjänster är spärrade

Data utanför EU och betalsamtal är spärrade, men går att öppna om du behöver det för ditt arbete. För att öppna spärrade tjänster fyller du i blanketten Beställning mobilt abonnemang och skickar till Teleservice. Din chef eller prefekt måste godkänna detta.

Universitetet ersätter dig för de utlägg du eventuellt gör i tjänsten

Om du någon gång i din tjänst behöver ringa mer, skicka fler sms eller använda mer data än det som ingår potten kommer du att få betala detta genom löneavdrag. För att få det återbetalat vid nästa lön – lägg till som ett utlägg i Pass. Du hittar instruktioner för hur du gör i Pass.

Om du märker att ditt abonnemang inte räcker – kontakta din chef eller prefekt för att byta abonnemang. Observera att detta bara gäller standardabonnemang.

Användarstöd

Om du har frågor om abonnemang eller dylikt, skicka ett e-postmeddelande till teleservice@umu.se.

Om du har både Skype fastnätsnummer och mobilabonnemang via universitetet

Parallellringning är förinställt

Parallellringning innebär att om du får ett samtal till din mobil (externt/internt) så kommer det också att ringa på din Skypeklient. Det innebär också att om du får du samtal från ett externt nummer till din Skypeklient så kommer det även att ringa på din mobil.

Om du får du ett internt samtal till din Skype så kommer det bara att ringa i din Skypeklient. Du kan dock ställa in så att det ringer samtidigt till ditt mobilnummer.

Om du vill avaktivera parallellringning skicka ett e-postmeddelande till Teleservice. Vi rekommenderar dock att du har den aktiverad.

Jag vill inte att det ringer på min mobil när någon ringer på mitt fastnätsnummer

Om du inte vill att det ska ringa i mobilen när någon ringer till ditt fastnätsnummer – se till att ställa in din hänvisning i Skypeklienten korrekt. Om du har ställt in en hänvisning i din Skypeklient så kommer inget samtal att gå till din mobiltelefon.

Hänvisning av samtal i Skype för företag, Manual

Kontrollera dina inställningar för röstbrevlåda

Kontrollera gärna att du har ställt in din röstbrevlåda korrekt i Skype för företag.

Röstbrevlåda i Skype för företag, Manual

OBS! Det är väldigt viktigt att du bara ställer in ditt eget mobilnummer under Ring samtidigt. Annars riskerar du att obesvarade samtal till din mobil inte hamnar i röstbrevlådan.

Vanliga frågor om mobiltelefoni

Vad händer om potterna tar slut?

Alla samtal, sms och dataanvändning som överskrider de potter som ingår i ditt abonnemang betraktas som privat användning, och dras från din nettolön varje månad. Löneavdraget får som mest uppgå till 350 kronor i månaden. Kostnader som överstiger 350 kronor betalas enligt separata överenskommelser om löneavdrag mellan dig och din
arbetsgivare.

För att kunna teckna ett abonnemang måste du skriva under ett medgivande om löneavdrag. Det medgivandet ger du på blanketten du använder för att beställa ditt abonnemang.

Hur länge räcker min surf?

Surf, antal GB per månad E-post Digitala  möten/Zoom Streamad video/netflix Internet, hemsidor Streamad musik
10 GB Hela månaden Cirka 7 timmar Cirka 3 timmar Cirka 800 sidor Cirka 60 timmar
100 GB Hela månaden Cirka 67 timmar Cirka 33 timmar Cirka 8000 sidor Cirka 600 timmar
500  GB Hela månaden Cirka 333 timmar Cirka 167 timmar Cirka 40 000 sidor Cirka 3000 timmar

Hur köper jag mobiltelefon?

I Wisum hittar du de rekommenderade mobiltelefonerna. Telefonerna rekommenderas av universitetet utifrån olika grundkrav gällande bland annat funktion, kvalitet och att säkerhetsuppdateringar tillhandahålls.

Hur får jag som bara har mobiltelefoni tillgång till röstbrevlådan?

Du kommer åt din röstbrevlåda genom att följa instruktionerna nedan:

Lathund för röstbrevlådan hos Telia, Manual

Hur vet jag hur mycket mobilsurf jag har använt?

Skicka ett SMS till 4466 och skriv "surfmängd" som meddelande. Du får då ett SMS i retur från Telia som berättar hur mycket av månadens mobilsurf som återstår i ditt abonnemang.

Beställ mobilt abonnemang

Behöver du hjälp med ditt abonnemang?

Support

Till Servicedesk kan du skicka ett ärende när du exempelvis behöver stöd kring:

*  Teknisk support
*  Beställning av tillgång till system

Telefon: 090 - 786 63 00

Manual

Manualer och instruktioner hittar du på webbplatsen Manual.

Driftinformation

https://it-status.umu.se/driftinfo

Elin Sköld
2021-06-11