Klienthantering innebär att datorer som är kopplade till tjänsten kommer få ett litet program automatiskt installerat. Programmet möjliggör enklare och säkrare installation av vanliga programvaror, uppdateringar som är viktiga för att hålla din dator säker, inventering som underlättar licenshantering och mycket annat.
Vad ingår i tjänsten?
Automatiserad uppgradering, installation och ominstallation av operativsystem
Tillgång till en lösning för standardiserad installation eller uppgradering av datorer. Eftersom installationen är konfigurerad för verifierade datormodeller rekommenderar vi dessa i första hand, men installationen fungerar ofta även på modeller som inte är verifierade.
Distribution av drivrutiner
Lösning för att tillgängliggöra drivrutiner vilket innebär att slutanvändaren på ett enkelt sätt kan uppdatera drivrutiner för bättre funktion och säkerhet.
Distribution av licenser
Lösning för att tillgängliggöra förnyade licenser vilket innebär att slutanvändaren på ett enkelt sätt kan uppdatera licenser för ex. SPSS, Adobe CC etc.
Hantering av skrivare
Skrivare som är installerade på Umeå universitetets nätverk kan tillgängliggöras.
Distribution av program direkt till datorn
Tjänsten innebär att programvara kan paketeras och skickas ut till respektive dator enligt ert önskemål. Det innebär att slutanvändaren inte behöver lämna ifrån sig sin dator för att få uppdaterad eller ny programvara, utan kan installera programvaran när det passar användaren.
Exempel på programvara som kan paketeras är SPSS, EndNote och Microsoft Project. För programvara som inte redan finns paketerad kan en kostnad tillkomma.
Uppdateringar sköts centralt
Centraliserad hantering av uppdateringar ger möjlighet att installera säkerhetsuppdateringar och övriga uppdateringar på ett strukturerat sätt. Du kan även få rapportera över hur klientmiljön är uppdaterad. Tidpunkten för när uppdateringar ska installeras och datorn startas om sker via s.k. servicefönster som du själv kan bestämma.
Antivirus
Installationer, uppdateringar och inställningar av antivirusskyddet hanteras automatiskt. Rapporter ger en tydlig överblick av om virusskyddet av någon anledning inte har blivit korrekt uppdaterat, om datorer saknar virusskydd etc.
För PC kan rapporterna även ge information om system som är utsatta för skadlig kod. För PC skickas notifiering via e-post eller ett ärende skapas i Servicedesk vid allvarliga virusangrepp.
Möjlighet till fjärrsupport
Anslutna klienter konfigureras för fjärrsupport. Fjärrsupport kan utföras antingen av lokal tekniker eller av personal från ITS.
Inventering ger överblick
Tjänsten erbjuder möjlighet att inventera varje klient och få ut rapporter över vilka operativsystem, programvaror, hårdvara, modell mm som är installerade. Du kan även få en överblick över status på uppdateringar och antivirusskydd.
Detta ingår i standardkonfigurationen
Operativsystem: Senaste verifierad version samt svenskt språkpaket.
Programvaror: Senaste verifierad version.
- Officepaket
- Kommunikationsverktyg (Skype for business)
- Klient för tjänsten "Min backup"
- Klient för VPN-tjänsten
- Antivirus
- Klient för fjärrsupport
- Webbläsare
- PDF-läsare
- Bildbehandlare
- Mediaspelare
- Videoredigeringsverktyg
- Krypteringsverktyg
- Komprimeringsverktyg
- Java
För PC finns även lösenordshanterare.
Förutsättningar för tjänsten
- Tjänsten kan användas på de flesta datormodeller men vi rekommenderar verifierade datormodeller för full funktionalitet
- Klienter måste vara anslutna till Umu:s AD (endast PC)
- Installation av agent för klienthantering på varje ansluten enhet