Förändringar i samband med flytt till Teamstelefoni

Här beskrivs funktionalitet som blir annorlunda när vi övergår från telefoni i Skype till telefoni i Teams.

För alla som använt Skype

Hänvisningskoder finns inte i Teams

Hänvisningskoderna som många använt i Skype finns inte i Teams. I Teams använder du stör ej-statusen för att hänvisa samtal och tillfälligt stänga av aviseringar.

Instruktion: hänvisa dina samtal i Teams

Historik endast i klienten för Teams och ser annorlunda ut 

I Skype finns sparas historik både i klienten och i Outlook, vilket innebär att du kan söka chatthistorik och samtalshistorik både i klienten och i Outlook. I Teams finns histotiken endast i klienten, via Teams-appen eller Teams via webbläsaren.

Historiken ser också annorlunda ut i Teams än i Skype. I Teams är det en separat historik för samtal och chatt. 

För dig med en tjänstemobiltelefon

Simring-funktionen försvinner

Simring, eller parallellringning som det också kallas, försvinner. Din tjänstemobiltelefon kommer att bli fristående. 

Så här kommer det fungera:

  • Någon ringer ditt mobiltelefonnummer > det ringer i din mobiltelefon
  • Någon ringer på ditt fasta nummer (786) > det ringer i Teams*

*Du kan i inställningarna i Teams välja att det också ska ringa i din mobiltelefon när någon ringer ditt fasta nummer, inställningen kallas Ring även. Det går däremot inte att välja att när någon ringer ditt mobiltelefonnummer så ringer det också i Teams.

Instruktion: Inställningar i Teams

Röstbrevlåda på två ställen

Om någon ringer till ditt mobiltelefonnummer och lämnar ett röstbrevlådemeddelande hamnar det i röstbrevlådan hos Telia. Ringer någon ditt fasta nummer och lämnar ett röstbrevlådemeddelande hamnar det i Teams.

Instruktion: Inställningar i Teams

Elin Sköld
2023-03-06