Under 2022 kommer multifaktorautentisering successivt införas på universitetsgemensamma system. För att möjliggöra införandet behöver alla anställda och anknutna aktivera multifaktorautentisering på sitt konto.
Den 19 maj aktiveras multifaktorautentisering (MFA) för Humanistiska fakulteten och första steget i införandet är därmed klart. Nästa etapp är att koppla MFA till fler universitetsgemensamma system.
Tidplan
Om du inte har aktiverat multifaktorautentisering innan de här datumen, kommer du inte att kunna logga in i de olika systemen efter respektive vecka de kopplas på. Aktiverar gör du själv med hjälp av en guide.
Vecka 21 (23–29 maj) kommer MFA att aktiveras för
- Pass.umu.se
- NyA-webben
- Selma
- WebISP
- Ladok
- SoleMove
- e-avrop
- Survey & Report
- UmU Play-portalen
- portalen för Ouriginal (f.d. Urkund)
- Mentimeter
Vecka 38 (19-23 september) kommer MFA att aktiveras för
- Canvas
- Cambro
- Moodle
- umu.se
- Aurora
Vecka 39 (26-30 september) kommer MFA att aktiveras för
Aktivera MFA
Här kan du som anställd eller anknuten vid Umeå universitet läsa mer om hur du aktiverar multifaktorautentisering på ditt konto.
Aktivera MFA
För dig som prefekt eller chef
Du som prefekt, enhetschef och motsvarande ansvarar för att
- informera om vikten av multifaktorautentisering ur ett säkerhetsperspektiv
- alla anställda och de anknutna som behöver tillgång till O365 och andra universitetsgemensamma tjänster aktiverar multifaktorautentisering på sina konton innan slutdatumet för er fakultet.
Som ansvarig kan du via en rapport följa upp hur många som aktiverat inom din enhet eller institution.
Personer som inte aktiverat multifaktorautentisering innan stoppdatumet behöver aktivera multifaktorautentisering innan de kan logga in. Aktiveringen kan fortfarande genomföras av personen själv med hjälp av en guide.
Införandet av multifaktorautentisering på organisationsnivå underlättar införandet av multifaktorautentisering på våra stora universitetsgemensamma system.