IT och telefoni

På de här sidorna kan du läsa om universitetets it-tjänster och it-stöd, bland annat telefoni, e-post, wifi, umu-id och mycket annat. Här finns också information om hur du hittar och beställer programvaror, licenser och tjänster samt felanmäler problem.

Administrationsverktyg för dig som är medarbetare

Aktivera konto

Aktiveringsguiden

Skapa gästkonton

Gästkonton

Installera backup

Min backup är aktiverat för alla anställda.

Instruktioner för hur du installerar backuptjänsten

Kursadministration

Kursadministration

Beställa eller administrera VPN-konto

VPN

Göra språkinställningar

Välj om du vill ha meddelanden från Umeå universitets system på svenska eller engelska.

Språkinställningar

Skicka engångsmeddelande

Engångsmeddelande


Administrationsverktyg för dig med särskilda behörigheter

Kontohantering

Kontohantering

Beställa eller administrera telefonianknytning

Katalogansvarig eller IT-ansvarig kan beställa eller administrera tjänsten.

Telefonianknytning

Personaladministration

Katalogansvarig eller IT-ansvarig kan beställa eller administrera tjänsten.

Personaladministration

OU-administration

OU-administration

Anmäla att ni vill ha en OU-administratör för en organisation

Beställa eller administrera tjänsten Filyta

Prefekt (eller motsvarande) eller IT-ansvarig kan beställa tjänsten.

Filyta

Köpa dator eller telefon, programvaror och licenser

Som anställd på Umeå universitet får du automatiskt ett Umu-id (tidigare CAS) som du behöver för att logga in i de flesta universitetsgemensamma system och tjänster. När du får ditt umu-id får du också en e-postadress.

Universitetet som arbetsgivare ser till att du har den utrustning du behöver, som till exempel dator och telefon, men det är ofta du själv som ansvarar för att beställa och installera de program du behöver.

Varje institution eller enhet har en IT-kontaktperson som kan hjälpa dig med beställning av olika abonnemang, program, dator och telefon, med mera.

Köpa dator eller telefon

Dator, telefon och liknande produkter köper du via Wisum. Vem som ansvarar för att köpa in varierar mellan olika institutioner och enheter. Kontakta därför din prefekt eller chef för att få veta vem du ska vända dig till.

Program och licenser

Om du vill ha och behöver några speciella program ska du använda dig av universitetets avtal. För att beställa det program du behöver vänder du dig till din institutions eller enhets licensansvariga som har tillgång till alla de program vi har avtal för.

Program och licenser

Om du behöver hjälp

När datorn kraschar, telefonen strular, programmen inte beter sig som de ska eller systemen inte fungerar vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du instruktioner, manualer, anmäler fel och ställer frågor.

Du kan även följa Driftsbloggen för att få löpande information om uppdateringar och eventuella problem i våra gemensamma system.

Support

Till Servicedesk kan du skicka ett ärende när du exempelvis behöver stöd kring:

*  Teknisk support
*  Beställning av tillgång till system

 

Telefon: 090 - 786 63 00

Manual

Manualer och instruktioner hittar du på webbplatsen Manual.

Driftinformation

https://it-status.umu.se/driftinfo

IT säkerhets- och driftinformation

Driftinformation
Planerad omstart av Aurora Sharepoint, idag, kl 16.30-17.00

4 mars, 13:13

IRT-information
Phishing: RE: Obligatorisk säkerhetskontroll

17 november, 10:56

Har du fått konstig e-post?

Anmäl abuse

abuse@umu.se

Hur vet jag om det är skräppost eller phishing?

Tips på hur du kan avgöra om det är skräppost eller phishing.

Elin Sköld
2021-01-29