IT och telefoni

Här läser du om universitetets telefoni, e-post, digtala möten, det trådlösa nätverket Eduroam och Umu-WLAN samt om hur du loggar in i system med ditt Umu-id (tidigare CAS). Här finns också information om hur du hittar och beställer programvaror, licenser och tjänster samt felanmäler problem.

Som anställd på Umeå universitet får du automatiskt ett Umu-id (tidigare CAS) som du behöver för att logga in i de flesta universitetsgemensamma system och tjänster. När du får ditt id får du också en e-postadress. I de flesta fall får du också en telefonanknytning; det är din prefekt eller chef som avgör om du kommer att behöva det i din tjänst.

Universitetet som arbetsgivare ser till att du har den utrustning du behöver som till exempel dator och telefon, men det är ofta du själv som ansvarar för att beställa och installera de program du behöver.

Varje institution eller enhet har en IT-kontaktperson som kan hjälpa dig med beställning av olika abonnemang, program, dator och telefon, med mera.

Köpa dator eller telefon

Dator, telefon och liknande produkter köper du via Wisum. Vem som ansvarar för att köpa in varierar mellan olika institutioner och enheter. Kontakta därför din prefekt eller chef för att få veta vem du ska vända dig till.

Program och licenser

Om du vill ha och behöver några speciella program ska du använda dig av universitetets avtal. För att beställa det program du behöver vänder du dig till din institutions eller enhets licensansvariga som har tillgång till alla de program vi har avtal för.

Vilka programvaror och licenser du har tillgång till kan du se på fördjupningssidorna.

När saker inte fungerar som de ska

När telefonen är tyst, datorn kraschar, programmen inte beter sig som de ska eller systemen inte fungerar vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du instruktioner, manualer, anmäler fel och ställer frågor.

Du kan även följa Driftsbloggen för att få löpande information om uppdateringar och eventuella problem i våra gemensamma system.

IT säkerhets- och driftinformation

Driftinformation
Planerad uppdatering i UmU Play, från fredag 7 februari kl 16.00 till söndag 9 februari kl 15.00

5 februari, 15:11

IRT-information
CVE-2020-0601 | Windows CryptoAPI Spoofing Vulnerability

17 januari, 13:49

Behöver du IT-support?

Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Håll dig uppdaterad! Driftinformation:
https://it-status.umu.se/driftinfo

Har du fått konstig e-post?

Anmäl abuse
abuse@umu.se

Håll dig uppdaterad! IRT-information:
https://it-status.umu.se/irt

Anja Axelsson
2020-01-28