IT och telefoni

Här läser du om universitetets telefoni, e-post, våra trådlösa nätverk Eduroam och Umu-WLAN och hur du loggar in i system med ditt Umu-id (tidigare CAS). Här hittar du också information om hur du hittar och beställer programvaror, licenser och tjänster samt felanmäler problem.

Som anställd på Umeå universitet får du automatiskt ett Umu-id (tidigare CAS) som du behöver för att logga in i de flesta universitetsgemensamma system och tjänster. När du får ditt id får du också en e-postadress. I de flesta fall får du också en telefonanknytning, även om det är din prefekt eller chef som avgör om du kommer att behöva det i din tjänst.

Universitetet som arbetsgivare ser till att du har den utrustning du behöver som till exempel dator och telefon, men det är ofta du själv som ansvarar för att beställa och installera de program du behöver.

Varje institution eller enhet har en IT-kontaktperson som kan hjälpa dig med till exempel beställning av olika abonnemang, program, dator och telefon.

Trådlösa nätverk

Förutom datanätsaccess via kabel finns två trådlösa nätverkstjänster vid universitetet - eduroam och Netlogon.

eduroam
eduroam går att komma åt vid universitet och högskolor i hela världen, oavsett var du arbetar eller studerar. För att kunna använda eduroam måste du installera ett certifikat på din dator, telefon eller surfplatta. När du har eduroam installerat kommer din enhet att koppla upp automatiskt där det finns.

Hur du installerar eduroam kan du läsa mer om i Kunskapsdatabasen.

Netlogon

Umeå universitets campusområden har ett trådlöst nätverk som alla anställda och studenter kommer åt via sitt Umu-id. När din enhet ansluter till det trådlösa nätverket, loggar du in via en webbläsare och är därefter uppkopplad mot internet.

Gästkonto
Gäster kan logga in med ett tillfälligt konto via Netlogon. Tillfälliga konton, gästkonton, kan skapas av alla anställda. Ett gästkonto skapar du själv via Servicedesk, Verktyg. (Du måste vara inloggad för att kunna skapa ett gästkonto.)

Köpa dator eller telefon

Dator, telefon och liknande produkter köper du via Wisum. Vem som ansvarar för att köpa in varierar mellan olika institutioner och enheter. Kontakta därför din prefekt eller chef för att få veta vem du ska vända dig till.

Program och licenser

Om du vill ha och behöver några speciella program ska du använda dig av universitetets avtal. För att beställa det program du behöver vänder du dig till din institutions eller enhets licensansvariga som har tillgång till alla de program vi har avtal för.

Vilka programvaror och licenser du har tillgång till kan du se på fördjupningssidorna.

När saker inte fungerar som de ska

När telefonen är tyst, datorn kraschar, programmen inte beter sig som de ska eller systemen inte fungerar vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du instruktioner, manualer, anmäler fel och ställer frågor.

Du kan även följa Driftsbloggen för att få löpande information om uppdateringar och eventuella problem i våra gemensamma system.

Fördjupad information

På våra fördjupande sidor hittar du mer information om bland annat vår IT-tjänstekatalog, vilka programvaror du kan få tillgång till, stöd för systemförvaltning samt beskrivning av vår projektmodell för IT-projekt.

Till fördjupande IT-information

IT säkerhets- och driftinformation

Driftinformation
Planerad uppdatering i Infoglue, torsdag 23 november, från kl. 5 till kl. 8

16 november, 11:27

IRT-information
Phishing: Var god validera ditt konto

26 oktober, 13:09

Behöver du IT-support?

Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Håll dig uppdaterad! Driftinformation:
https://it-status.umu.se/driftinfo

Har du fått konstig e-post?

Anmäl abuse
abuse@umu.se

Håll dig uppdaterad! IRT-information:
https://it-status.umu.se/irt

Mattias Wallmark
2017-08-08