Zoom-möte

Zoom är en tjänst för digitala möten och ett verktyg för e-lärande. Zoom är tillgängligt för alla med ett umu-id och är ett bra alternativ i undervisningssammanhang.

Studenter och anställda kan skapa egna mötestillfällen och bjuda in deltagare via sin personliga möteslänk. Varje zoom-möte rymmer upp till 300 deltagare.

Zoom-möten lämpar sig för till exempel onlineföreläsningar, seminarier och grupparbeten. Zoom kan även användas för digitala möten med personer eller grupper utanför Umeå universitet.

Ytterligare funktionalitet

  • Chatt
  • Snabba omröstningar (sk. Polls)
  • Inspelning
  • Dela skärm
  • Bikupor under mötet (sk. Breakout-rooms)
  • Webinarier (beställning krävs)
  • Zoom room (beställning krävs)

Begräsningar

  • Går inte att ringa ut vanliga telefonsamtal

Instruktioner - så här gör du

Inloggning

Gå till https://umu.zoom.us
Logga in med ditt Umu-id
Klart! Nu har ditt konto skapats och du kan skapa och ansluta till möten.

Det går att ansluta till zoom-möten direkt i webbläsaren men en rekommendation för ett stabilt möte är att ladda ner appen på din dator eller enhet. 

Manualer

Kom i gång med Zoom.

Detta behövs

För att nyttja Zoom fullt ut behöver varje deltagare:

  • en dator, surfplatta eller smartphone
  • stabil internetuppkoppling
  • en webbkamera
  • ett headset eller konferensmikrofon

Tips för ett lyckat Zoom-möte

  • Se till att vara så förberedd som möjligt innan mötet. Ha materialet klart. Ska du dela skärm? Ha eventuell PowerPoint, film eller webbsida redo.
  • Ska du ha möte med deltagare på andra platser i världen? Tänk på vad klockan är hos dem då du väljer tidpunkt för mötet.
  • Var tydlig i dina instruktioner till deltagarna/studenterna om vad som ska ske under mötet och vad som förväntas av dem. Att deltagarna är förberedda är viktigt för att mötet ska bli lyckat. Mejla gärna ut en instruktion någon dag innan och/eller länka till guider på webben.
  • Ska mötet/seminariet även spelas in? Upplys deltagarna om det innan och påminn gärna om det igen innan mötet startar.
  • För alla digitala möten rekommenderar vi att du använder headset med usb-anslutning och webbkamera.
  • Använd en stabil internetuppkoppling (nätverkskabel direkt in till datorn om du har möjlighet) Kom ihåg att även påminna dina deltagare om detta.
  • Välj en tyst miljö.

Bakgrundsbilder till Zoom

Nu finns flera bilder som du kan ladda ner och använda som bakgrundsbild i Zoom. Bilderna är tagna vid campus. 

Bakgrundsbilder till Zoom

Gör så här

Ladda ner bilden till din dator. När du är i ett möte, klicka på pilen bredvid ikonen med filmkameran och välj "Choose Virtual Background". Klicka på det lilla plusset under förhandsvisningen och ladda där upp bilden som du sparat ner på din dator.

Detaljerad instruktion i Manual

Behöver du boka ett rum?

Du kan genomföra ett digitalt möte i Zoom direkt vid ditt skrivbord men det går även att boka mötesrum med skärm, ljud och kamera. Du kan själv boka ett rum i vårt system TimeEdit. Logga in med ditt Umu-id.

Frida Fjellström
2020-06-03