Mobiltelefoni

Om du i ditt arbete reser mycket eller har liknande behov kan du få ett mobiltelefonabonnemang och en tjänstemobiltelefon.

Universitetets mobilteleoperatör är Telia. Det finns ett standardabonnemang som räcker i de allra flesta fallen.

Vid behov av extra stor datamängd finns ytterligare ett abonnemang med 100 GB mobildata. För det abonnemanget måste din chef eller prefekt skicka in en skriftlig motivering om varför du behöver det, till universitetets teleadministratörer.

Bytet från Tele2 till Telia

Den 11 juni byter vi leverantör för telefoni till Telia. Du behöver byta ut ditt SIM-kort i din mobiltelefon den 11 juni. Du behåller ditt nuvarande telefonnummer.

Du som idag har Tele2 paket 1 eller 2 ansluts automatiskt till Telias paket 1. Det är din chef som beslutar och meddelar om något annat ska gälla.

Så går bytet till

På varje institution/enhet kommer det att finnas en utsedd ansvarig som säkerställer att SIM-korten distribueras vidare till alla som berörs på institutionen/enheten. Kontakta din närmsta chef eller den utsedda kontaktpersonen för exakt information om hur du får ditt nya SIM-kort.

Du med ett mobilt abonnemang ska byta ut SIM-kortet den 11 juni.

Du som har Skype för företag eller en fast telefon behöver inte göra någonting - bytet kommer ordnas åt dig.

Beställ nytt mobilt abonnemang

Nya beställningar är möjliga efter den 11 juni. Obs! Du behöver inte göra en ny beställning för bytet till Telia.

Beställningsblankett mobilt abonnemang

Standardabonnemang

I standardabonnemang ingår
  • 10 GB 3G/4G mobildata.
  • Obegränsat med samtalsminuter i Sverige och inom EU/EES
  • Obegränsat SMS/MMS i Sverige och inom EU/EES
  • Samtal, SMS/ MMS till utlandet/utanför EU/EES, ingår pott på 40 kr.
  • Datatrafik utanför EU/EES, ingår pott på 40 kr.
  • Utlandspaketering utanför EU/EES med samtal och mobildata en vecka – 249 kr
Kostnad för institution eller enhet = 109 kr per månad och abonnemang.

Utöver det finns även abonnemang för mobilt data samt extra SIM-kort.

Prislista

Extra Surf 5GB = 83 kr
Extra Surf 10GB =131 kr

Extra SIM-kort 10 kr

Mobilt bredband, 100GB = 151 kr
Mobilt bredband, 500GB= 307 kr

Specialabonnemang

 

För speciella beställningar, ta kontakt med teleservice@umu.se.

Vissa tjänster är spärrade

Data i utlandet, betal-SMS och betalsamtal är spärrade, men går att öppna om det krävs för ditt arbete. Din chef eller prefekt måste godkänna öppningen. För att öppna spärrade tjänster fyller du i blanketten Beställning mobilt abonnemang och skickar till universitetets teleadministratörer.

Vad händer om potterna tar slut?

Alla samtal, sms och dataanvändning som överskrider de potter som ingår i ditt abonnemang betraktas som privat användning, och dras från din nettolön varje månad. För att kunna teckna ett abonnemang måste du därför skriva under ett medgivande om löneavdrag. Det medgivandet ger du på blanketten du använder för att beställa ditt abonnemang.

De utlägg du eventuellt gör i tjänsten ersätts av universitetet

Om du någon gång i din tjänst behöver ringa mer, skicka fler sms eller använda mer data än det som ingår potten, kommer den användningen att betalas genom löneavdrag. Det löneavdraget noterar du som ett utlägg i Pass, och får det sedan återbetalat på nästa lön. Instruktioner för hur du gör hittar du i Pass.

Om du märker att det abonnemang du har inte räcker till för din användning i tjänsten, kontaktar du din chef eller prefekt för att byta abonnemang. Observera att detta inte gäller för specialabonnemangen. De har inte dessa tjänster.

Priser för att köpa mer data

Extra Surf 5GB = 83 kr
Extra Surf 10GB =131 kr

Telefon

Det är din chef eller prefekt som tar beslut om vilken telefon du får ha. Universitetets rekommendation är att de telefoner som köps in ska ligga i prisklassen 3 000-4 000 kronor. Mobiltelefon beställer du från Wisum när du fått ett godkännande från din chef eller prefekt.

Behöver du hjälp med ditt abonnemang?

Arne Vedefors
2020-05-28