Grafisk profil

Vår grafiska profil ska ge universitets kommunikation ett särskiljande och tidlöst utseende, anpassad för digitala gränssnitt. Att all kommunikation från universitetet följer den grafiska profilen gör det snabbt tydligt för mottagaren att universitetet är avsändaren.

Den 1 november 2016 uppdaterades den grafiska profilen. Uppdateringarna införs löpande i samband med nyproduktion och planerade satsningar under hela 2017.

Uppdaterade mallar hittar du här på Aurora under Stöd och service, Blanketter och mallar, Mallar med logotyp. Införandet i universitetets olika system följer en plan som respektive systemägare sätter upp. Fakulteter och institutioner styr till stor del själva hur införandet ska se ut, utifrån hur många personer och vilka målgrupper som kommer i kontakt med kommunikationen.

Kommunikationsenheten ger råd både före och efter produktion

Om du funderar på nyproduktion eller redan har producerat något, får du hjälp av Inhousebyrån vid Kommunikationsenheten både innan och efter produktion. Hör av dig med antingen dina frågor eller skicka in ditt material för att få korrektur, återkoppling och råd.

Logotyp

Logotypen är själva ankaret i vår visuella identitet. I den uppdaterade profilen har den fått ett något justerat utseende som känns igen från jubileumslogotypen. Det finns även finns fler möjligheter för placering av logotypen, till exempel en centrerad variant.

Ladda ned logotyp

För att ladda ned Umeå universitets logotyp måste du vara inloggad i Aurora och fylla i ett formulär med kontaktuppgifter.

Gå till formuläret för att ladda ned zip-fil med logotyp

Logotypen - avsändare

Grundregeln är att Umeå universitet är avsändare i logotypen. Fakulteter, högskolor, institutioner, centrumbildningar, och övriga enheter kan läggas till som tilläggsavsändare i ordbilden. Umeå universitets högskolor kan profilera sig med sitt namn som avsändare och Umeå universitet som tilläggsavsändare.

Alla logotyper produceras av Inhousebyrån, vänd dig dit med frågor om beställningar.

Användning logotyp med tilläggsavsändare

  • Logotyp med tilläggsavsändare får användas vid produktion av marknadsföringsmaterial t.ex trycksaker, annonser, roll-uper.
  • Högskolor får beställa eller producera anpassade mallar (med egen logotyp och tilläggsavsändare) till Word och Powerpoint baserade på UmU:s gemensamma mallar.
  • Fakulteter, institutioner, centrumbildningar och enheter får inte beställa eller producera anpassade mallar utan hänvisas till att använda UmU:s gemensamma mallar. Organisatorisk tillhörighet kan anges via sidhuvud och sidfot vid behov.
  • Logotyp med tilläggsavsändare får aldrig användas till kursbevis, diplom eller avhandlingar. Dessa ska alltid ha Umeå universitets logotyp.

Typsnitt

Den uppdaterade grafiska profilen innehåller samma typsnitt som tidigare:

  • Gotham och Publico som kräver licens. Används främst för grafisk produktion som till exempel trycksaker.
  • Verdana och Georgia som är kostnadsfria. Används för exempelvis dokument och egna presentationer.

Köpa typsnitt?

Om du redan har en licens behöver du inte köpa någon ny, och i de flesta fall täcks behoven av de mallar som finns att ladda ner. I de fall det inte finns mallar tillgängliga går det bra att använda Verdana och Georgia. Oftast behövs alltså inte licenser. Typsnittslicenser köps direkt via de företag som äger respektive typsnitt.

Licens för Gotham - Hoefler&Co
Licens för Publico - Commercial type

Gotham

 

Foto:

Gotham Book och Gotham Medium används i tryckt kommunikation och i viss utsträckning på webben. Umeå universitet har en skärning som är speciellt framtagen för oss.

Publico

 

Foto:

Publico används i tryckt kommunikation, främst i brödtexter eftersom det är lättläst i små grader.

Profilfärger

Umeå universitet har två huvudfärger, mörkblå och svart och tre komplementfärger.

Huvudfärger

  • CMYK: 81-54-23-46
  • RGB: 42-71-101
  • HEX: #2A4765
  • CMYK: 0-0-0-100
  • RGB: 0-0-0
  • HEX: #000000

Komplementfärger

  • CMYK: 55-9-44-14
  • RGB: 115-167-144
  • HEX: #73A790
  • CMYK: 15-30-55-5
  • RGB: 215-177-124
  • HEX: #D7B17C
  • CMYK: 5-33-20-3
  • RGB: 234-186-185
  • HEX: #EABAB9
  • CMYK: 0-0-8-8
  • RGB: 241-239-228
  • HEX: #F1EFE4

Symboler

Symboler kan användas såväl i tryckt som digital kommunikation för att lätta upp och förtydliga ett budskap. Umeå universitet använder sig av symbolbiblioteket Entypo.

 

Foto:

Logotypens historia

Logotypen designades ursprungligen av silversmeden Sigurd Persson på 1960-talet och de olika delarna symboliserar Umeå och Norrland. Huset föreställer en karakteristisk västerbottnisk lada och renarna återfinns i Umeås stadsvapen. Symbolen skapades ursprungligen som ett smycke: den rektorskedja som rektorn bär vid högtidliga tillfällen.

Har du frågor?

Kontakta Inhousebyrån vid Kommunikationsenheten så hjälper de dig.

Kommunikationshandboken

I kommunikationshandboken hittar du information som ger dig stöd i ditt dagliga kommunikationsarbete. Den är främst till för dig som arbetar som kommunikatörer eller med kommunikation som en del av en annan befattning, men alla kan ta del av innehållet.

Handbok för kommunikatörer

Kommunikationsenheten
2017-06-21