Grafisk profil

Vår grafiska profil ska ge universitets kommunikation ett särskiljande och tidlöst utseende, anpassad för digitala gränssnitt. Att all kommunikation från universitetet följer den grafiska profilen gör det snabbt tydligt för mottagaren att universitetet är avsändaren.

Uppdaterade mallar hittar du här på Aurora under Stöd och service -> Mallar och informationsmaterial -> Mallar med logotyp.

Kommunikationsenheten ger råd både före och efter produktion

Om du funderar på nyproduktion eller redan har producerat något, får du hjälp av Inhousebyrån vid Kommunikationsenheten både innan och efter produktion. Hör av dig med antingen dina frågor eller skicka in ditt material för att få korrektur, återkoppling och råd.

Logotyp

Logotypen är ankaret i vår visuella identitet och består av två delar, ett sigill och en ordbild "Umeå universitet" på svenska, engelska eller umesamiska. Logotypen är ett registrerat varumärke och får inte beskäras, ändras eller på annat sätt manipuleras.

Ladda ned logotyp

Endast medarbetare kan ladda ned Umeå universitets logotyp. För att ladda ned logotyper måste du vara inloggad i Aurora och fylla i ett formulär med kontaktuppgifter.

Gå till formuläret för att ladda ned zip-fil med logotyp

Logotyp - enbart sigill

Logotyp består alltid av sigill och ordbild. I vissa sammanhang finns det begränsningar där logotypen i sin helhet inte kan visas, i undantagsfall kan det vara lämpligt att enbart använda sigill. Att använda enbart sigill måste alltid godkännas av Kommunikationsenheten.

Logotypen - avsändare

Grundregeln är att Umeå universitet är avsändare i logotypen. Fakulteter, högskolor, institutioner, centrumbildningar, och övriga enheter kan läggas till som tilläggsavsändare i ordbilden. Umeå universitets högskolor kan profilera sig med sitt namn som avsändare och Umeå universitet som tilläggsavsändare.

Alla logotyper produceras av Inhousebyrån, vänd dig dit med frågor om beställningar.

Användning logotyp med tilläggsavsändare

  • Logotyp med tilläggsavsändare får användas vid produktion av marknadsföringsmaterial t.ex. trycksaker, annonser, roll-uper.
  • Högskolor får beställa eller producera anpassade mallar (med egen logotyp och tilläggsavsändare) till Word och Powerpoint baserade på Umu:s gemensamma mallar.
  • Fakulteter, institutioner, centrumbildningar och enheter får inte beställa eller producera anpassade mallar utan hänvisas till att använda Umu:s gemensamma mallar. Organisatorisk tillhörighet kan anges via sidhuvud och sidfot vid behov.
  • Logotyp med tilläggsavsändare får aldrig användas till kursbevis, diplom eller avhandlingar. Dessa ska alltid ha Umeå universitets logotyp.

Studenter

Studenter ska endast använda universitetets grafiska profil för egna studentarbeten i form av uppsatser och examensarbeten och då genom färdiga mallar. För utskick, enkäter och presentationer som tas fram under studietiden ska universitetets logotyp och grafiska profil inte användas. Detta eftersom det är studenten och inte universitetet som är avsändare till information och innehåll.

Typsnitt

Den uppdaterade grafiska profilen innehåller samma typsnitt som tidigare:

  • Gotham och Publico som kräver licens. Används främst för grafisk produktion som till exempel trycksaker. Gotham används som rubriktypsnitt och för kortare texter på externwebben.
  • Verdana och Georgia som är kostnadsfria. Används för exempelvis dokument och egna presentationer.

Köpa typsnitt?

Om du redan har en licens behöver du inte köpa någon ny, och i de flesta fall täcks behoven av de mallar som finns att ladda ner. I de fall det inte finns mallar tillgängliga går det bra att använda Verdana och Georgia. Oftast behövs alltså inte licenser. Typsnittslicenser köps direkt via de företag som äger respektive typsnitt.

Licens för Gotham - Hoefler&Co
Licens för Publico - Commercial type

Gotham

 

Foto:

Gotham Book, Gotham Medium och Gotham Bold används i tryckt kommunikation och på webben.

Publico

 

Foto:

Publico används i tryckt kommunikation, främst i brödtexter eftersom det är lättläst i små grader.

Profilfärger

Umeå universitet har två huvudfärger, mörkblå och svart och fyra komplementfärger.

Huvudfärger

  • CMYK: 81-54-23-46
  • RGB: 42-71-101
  • HEX: #2A4765
  • CMYK: 0-0-0-100
  • RGB: 0-0-0
  • HEX: #000000

Komplementfärger

  • CMYK: 55-9-44-14
  • RGB: 115-167-144
  • HEX: #73A790
  • CMYK: 15-30-55-5
  • RGB: 215-177-124
  • HEX: #D7B17C
  • CMYK: 5-33-20-3
  • RGB: 234-186-185
  • HEX: #EABAB9
  • CMYK: 0-0-8-8
  • RGB: 241-239-228
  • HEX: #F1EFE4

Symboler

Symboler kan användas såväl i tryckt som digital kommunikation för att lätta upp och förtydliga ett budskap. Umeå universitet använder sig av symbolbiblioteket Entypo.
Ladda ned Entypo som svg (fullständigt bibliotek)
Ladda ned Entypo som eps, typsnitt (begränsat bibliotek)

 

Foto:

Logotypens historia

Logotypen designades ursprungligen av silversmeden Sigurd Persson på 1960-talet och de olika delarna symboliserar Umeå och Norrland. Huset föreställer en karakteristisk västerbottnisk lada och renarna återfinns i Umeås stadsvapen. Symbolen skapades ursprungligen som ett smycke: den rektorskedja som rektorn bär vid högtidliga tillfällen.

Har du frågor

Vid frågor kontakta grafisk-profil@umu.se

Anja Axelsson
2023-03-22