Lärarhögskolan utlyser planeringsbidrag

2 november 2017

Bidrag att söka för dig som vill stärka en forskningsansökan till UVK, Vetenskapsrådet.

I syfte att stödja utbildningsvetenskapliga forskningsansökningar utlyser Lärarhögskolan ett antal planeringsbidrag om 50 tkr vardera. Den sökande ska vara anställd vid Umeå universitet och som huvudsökande ha skickat in en ansökan till Vetenskapsrådets stora utlysning inom utbildningsvetenskap för projektbidrag (med eller utan inriktning) våren 2017. Planeringsbidragen fördelas till utbildningsvetenskapliga projektansökningar som inte erhållit anslag från Vetenskapsrådet 2017 men som ändå fått höga betyg. (Besked från VR kom den 1 november) Planeringsbidraget ska användas för att vidareutveckla projektansökan och ska vara förbrukat vid sista ansökningsdatum för Vetenskapsrådets stora utlysning för projektbidrag inom utbildningsvetenskap våren 2018.

Planeringsbidraget kan användas av anställda vid Umeå universitet som ingår som huvudsökande eller medsökande i den projektansökan som avses insändas 2018. Vid konkurrens kommer Vetenskapsrådets betyg att vara utslagsgivande, vilket innebär att ansökningar med höga poäng kommer att prioriteras före ansökningar med lägre poäng.

Ansökan

Ansökan om planeringsbidrag skickas in digitalt till medel@diarie.umu.se och ska innehålla:
• Vetenskapsrådets beredningsgrupps yttrande över den aktuella projektansökan som insändes våren 2017.
• En kort beskrivning av hur och av vem/vilka planeringsbidraget ska användas. (Högst 1000 tecken.)

Sista dag för ansökan är den 4 december 2017.

Ange diarienumret: FS 2.1.6-1865-17 i sidhuvudet på ansökan.

Beslut och återrapportering
Beslut fattas den 11 december 2017.

Den som erhåller medel i denna utlysning ska återrapportera förbrukningen av dessa genom att skicka in bekräftelsen från Prisma när de har lämnat in en ny ansökan till Vetenskapsrådets stora utlysning för projektbidrag inom utbildningsvetenskap, våren 2017. Uppföljning kommer också att göras av hur många av de som erhållit planeringsbidrag i denna utlysning som också beviljats projektmedel från VR påföljande år.

Vid frågor, kontakta gärna:

Carina Rönnqvist, forskningssamordnare vid Lärarhögskolan
E-post: carina.ronnqvist@umu.se

Vi ser fram emot din ansökan!