SSMF:s Resestipendier för doktorander

21 november 2017

Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning delar ut resestipendier till doktorander verksamma inom preklinisk och klinisk medicinsk forskning i Sverige. Ansök senast 1 december (och även innan 1 mars, 1 juni, 1 september).

Behöriga att söka dessa stipendier är registrerade doktorander med minst en egen refereegranskad publikation. Stipendierna delas ej ut till disputerade forskare eller doktorander som inte är registrerade. Resan får påbörjas tidigast 1 månad efter ansökningstidens utgång.

Till vad och hur länge?
Stipendierna är avsedda att täcka extraordinära personliga kostnader i samband med resa till annan forskningsinstitution eller klinik för studier av betydelse för sökandens eget forskningsprojekt. Stipendier ges till resor för att lära sig ny metodik eller samla in forskningsdata eller andra likartade ändamål. Personlig inbjudan från värdinstitution samt intyg från huvudhandledare skall bifogas. Stipendiet beviljas högst 3 gånger.

Stipendium utdelas ej för kurser, konferenser- eller kongressresor, för material, tryckning eller andra driftskostnader. Ej heller godkännes traktamente eller ersättning för matkostnader under perioden.
Ansökningsperiod

Ansökan sker elektroniskt på hemsidan: www.ssmf.se och kan sökas 4 gånger per år, 1 mars, 1 juni, 1 september och 1 december.

Kontaktuppgifter
Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning