Stipendier för postdoc-studier inom human nutrition

16 november 2017

Henning och Johan Throne-Holsts stiftelse för främjande av vetenskaplig forskning utlyser ett antal stipendier för forskning inom human nutrition och näraliggande vetenskaper. Ansök senast 1 mars 2018.

Under 2018 utlyser stiftelsen följande stipendier för forskning inom human nutrition och näraliggande vetenskaper:

• Postdoc-stipendier för forskning utanför den sökandes eget land. Stipendierna kan beviljas företrädesvis inom 6 år efter disputationen och avser täcka forskarens kostnader för resa och uppehälle under ca 1 år. Bidrag för medföljande kan även ingå.
  • Stipendier till postdocs för kortare vistelse vid utländskt forskningscentrum som den sökande eller hemmainstitutionen har samarbete med, för att ge möjlighet att genomföra speciella delstudier eller lära speciell teknik.
  • Stipendier till forskarstuderande som behöver studera vid ett internationellt ledande centrum som ett led i sin forskarutbildning. Stipendierna beviljas för en period av 3–12 månader.
  • Gästforskarstipendium till internationellt framstående forskare som är villig att arbeta i svenska eller norska forskargrupper under 1–6 månader för att stimulera kvaliteten i gruppens forskning.

För ansökningsformulär och ytterligare information se stiftelsens webbplats (www.throneholst.org).

Ansökan för 2018 ska lämnas in senast 1 mars 2018.

Marianne Lindblom
info@throneholst.org

Henning och Johan Throne-Holsts stiftelse bildades 1976 genom en donation från Aktiebolaget Marabou. Stiftelsens syfte är att främja forskning inom human nutrition och näraliggande vetenskaper i Sverige och Norge. Stiftelsen delar årligen ut 1-2 miljoner kronor.

Redaktör: Lena Åminne