Helårsstipendier för humanistisk forskning i Europa

8 januari 2018

Sven och Dagmar Saléns stiftelse ledigförklarar inför det akademiska läsåret 2018/2019 två helårsstipendier för humanistisk forskning vid universitet eller annan forskningsinstitution i Europa (dock ej i Sverige).

Sökande skall ha avlagt doktorsexamen år 2015 eller senare. Stipendierna, som är personliga, är avsedda att stödja yngre forskare verksamma vid svenska lärosäten och kommer i regel inte att utdelas till den som är äldre än 40 år.

Stipendium utgår med 300 000 kr för 12 månader och minskas i motsvarande mån om utlandsvistelsen är
kortare. Dock kommer stipendium inte beviljas för kortare tid än I O månader. Bidrag utöver detta belopp kommer inte att ges (alltså inte resekostnader, kostnader för medföljande person eller liknande).

Stipendium utbetalas med halva beloppet vid stipendieperiodens början och med den andra halvan i periodens mitt sedan rapport/intyg om forskningsarbetets fortskridande har ingivits till stiftelsen.

Preliminär ansökan skall ha inkommit till Sven och Dagmar Saléns Stifielse, Box 14237, 104 40 Stockholm, senast den 1 Mars 2018.

Ansökan (sju exemplar) skall innehålla följande (totalt högst 4 sidor):

• Personuppgifter, inkl. fullständig postadress, e-postadress och telefonnummer

• Uppgift om år för disputation

• Aktuell anknytning till lärosäte

• Uppgift om sökandes viktigaste vetenskapliga arbeten (högst 5)

• Kortfattad (högst 2 sidor) beskrivning av planerad forskning

• Uppgift om institution( er) som skall besökas

• Referenser till 3 personer

Inga betyg, intyg eller vetenskapliga skrifter skall sändas in tillsammans med den preliminära ansökan.

Sedan de preliminära ansökningarna granskats kommer Salenstiftelsen att inbjuda högst I O sökande att inge fullständig ansökan. Beslut om utdelning kommer att fattas i april månad.

Eventuella förfrågningar kan endast göras via e-post info@salenstiftelsen.se till stiftelsens verkställande sekreterare Thomas Nordström.

Uppgifter om Sven och Dagmar Saléns Stiftelse finns på www.salenstiftelsen.se, info@salenstiftelsen.se

Redaktör: Per Melander