Initieringsmedel för att stimulera nydanande forskning inom utbildningsvetenskap

14 juni 2017

I målbeskrivningar för både Umeå universitet och för Lärarhögskolan (LH) understryks vikten av möjligheten att bedriva nydanande forskning, även sådan som innefattar risktagande. I viss mening kan all forskning av god kvalitet sägas vara nydanande, och all forskning kan innefatta aspekter av risktagande. Samtidigt kan man befara att flera av de funktioner som vägleder fördelning av forskningsresurser (t ex bibliometri och andra prestationsmått) åtminstone i viss utsträckning inte uppmuntrar till risktagande. LH vill därför, som komplement till övriga fördelningsmodeller för forskningsresurser, utlysa initieringsmedel (s.k. såddpengar) som stimulerar risktagande och nydanande forskningsaktiviteter.

Länk till pdf

Syfte

• Syftet är att stödja initiering av forskningsaktiviteter av nydanande karaktär som kan innefatta sådant risktagande att det kan vara svårt att få anslag via andra kanaler.
• I utlysningen fördelas medel för högst 10 projekt om vardera 100 000 kr.
• Aktiviteterna ska vara tydligt utbildningsvetenskapligt relevanta (se LH:s definition av utbildningsvetenskap).
• Det finns inga begränsningar för hur medlen ska användas utan det är upp till den sökande att föreslå. Det kan exempelvis gälla initiering av projekt, formulering av ansökningar, pilotstudier, nätverksbyggande, etc., men det kan också gälla annat. Medlen kan användas som samfinansiering med andra anslag, men det är inget krav.

Ansökan och beslut

• Ansökan ska bestå av en kort argumenterande text på högst 12 000 tecken inkl. blanksteg som ger en tydlig och utförlig motivering till varför forskningsaktiviteterna är nydanande och, i förekommande fall, på vilket sätt de innefattar risktagande. Utöver själva ansökan bifogas även en enkel budget inklusive institutionsgemensamma kostnader men exklusive universitets- och fakultetsgemensamma kostnader. Glöm inte att märka själva ansökan med namn!
• Ansökningarna bedöms utifrån hur övertygande argumentationen är för att de föreslagna aktiviteterna bidrar till nydanande forskning, samt utifrån kvalitet och genomförbarhet.
• Sista ansökningsdag är 31 september. Ansökan skickas via e-mail med själva ansökan i ett bifogat, sammanhållet PDF-dokument till:
medel@diarie.umu.se

Glöm inte att ange FS 2.1.6-1094-17 i mailets rubrikrad. Obs! Ansökningar som skickas på annat sätt och/eller efter sista ansökningsdag beaktas ej.
• Beslut om fördelning av medel fattas av LH:s styrelse 25 oktober 2017.

Fördelning av medel

Medel fördelas till respektive institution. Utöver beslutade medel kommer universitets- och fakultetsgemensamma kostnader att fördelas till respektive fakultet i vanlig ordning.

Uppföljning

Dispositionstid är 1/11 2017 – 31/12 2018.

Om du beviljas medel ska du vid projekttidens slut skicka in en rapport i PDF-format på en sida med en beskrivning om vad som gjorts. Till detta, i samma dokument, lägger du en förteckning över eventuella andra mätbara resultat som exempelvis publikationer eller konferensdeltagande.

Då det gäller den ekonomiska uppföljningen ska institutionens ekonom skicka en bekräftelse till Lärarhögskolan om att medlen har använts till avsett ändamål.

Ej förbrukade medel ska återföras till Lärarhögskolan.

Kontaktpersoner
Vid frågor om utlysningen, kontakta Carina Rönnqvist (forskningssamordnare): 090-785 76 10, carina.ronnqvist@umu.se
Vid frågor av ekonomisk karaktär, kontakta Anna Nordström (controller): 090-786 55 97, anna.nordstrom@umu.se

Vi ser fram emot din/er ansökan!

Redaktör: Lars Knutsson