Teaching Sabbatical – möjlighet till internationella erfarenheter i lärarrollen

23 augusti 2017

Nu utlyser STINT Teaching Sabbatical – ett stipendieprogram som syftar till att ge forskare och lärare internationella erfarenheter med utgångspunkt i lärarrollen. Sista dag för att bli nominerad är den 8 september 2017.

Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning, STINT, vill på olika sätt stimulera till ökat utbyte mellan svenska och utländska lärosäten när det gäller undervisning och utveckling av utbildningen. Nu utlyser STINT stipendieprogrammet Teaching Sabbatical för svenska universitets- och högskolelärare.

STINT samarbetar med utvalda lärosäten baserade i USA, Singapore, Hong Kong och Japan. Nytt för årets omgång är att STINT har välkomnat ett elfte partnerlärosäte, the University of Texas at Austin.

Deltagare i Teaching Sabbatical vistas vid det utländska lärosätet under hela höstterminen (augusti–december). Utgångspunkten är att de ska undervisa, till exempel genom att ge en kurs själv eller tillsammans med en kollega på värdlärosätet ("co-teaching"). Lärarnas uppgift är att skaffa sig en bred förståelse för hur dessa lärosäten arbetar med utbildningspolicy, bedriver och utvecklar högre utbildning, samt arbetar med utbildningskvalité. Stor vikt läggs på mervärdet av utlandsvistelsen. Lärdomarna ska sedan leda till förändring och förnyelse vid svenska institutioner och lärosäten. Lärosätet ska på olika sätt ta tillvara på de hemvändande stipendiaternas erfarenheter så att spridningseffekterna blir goda.

Forskare och lärare kan inte själva ansöka om dessa stipendier direkt hos STINT utan blir nominerade av sitt lärosäte. Umeå universitet får nominera tre kandidater, varav två är huvudkandidater och en är reserv.

Studierektorn eller prefekten vid lärarens institution ska nominera intresserade kandidater till:

Greg Neely, prodekan för Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Nomineringen ska inkludera följande dokument på engelska:

• Ett stödbrev av prefekten eller studierektorn vid kandidatens institution.
  • Kandidatens CV.
  • En beskrivning av kandidatens bakgrund och motiv för medverkan, inklusive exempel på kurser som kan ges.

Använd blanketten nedan och skicka in nomineringen senast den 8 september.

Teaching Sabbatical-blankett