Forskare som vill samarbeta med Sydafrika inom STINT

30 augusti 2017

International Office söker forskare som har ett pågående, eller potentiellt, samarbetsprojekt med Sydafrika och som är intresserade av STINT-projektet South Africa – Sweden University Forum.

STINT, stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning, har beviljat Uppsala universitet fem miljoner kronor för att koordinera projektet South Africa - Sweden University Forum. Umeå universitet deltar tillsammans med Göteborgs universitet, Karlstad universitet, Lunds universitet, Högskolan Väst och Malmö högskola.

En kick-off för projektet kommer att hållas i oktober 2017 i Pretoria och en viktig fråga på agendan är forskningsseminariernas innehåll. Det första seminariet äger rum i mars/april 2018. Forskare vid Umeå universitetet som är intresserade av STINT-samarbetet uppmanas att skicka in en kort projektbeskrivning på pågående eller planerade samarbeten med Sydafrika. Beskrivningen ska skickas per e-post, senast 20 september, till Per A. Nilsson, internationell strateg och Umeå universitets projektledare för South Africa – Sweden University Forum.

Läs mer om South Africa - Sweden University Forum här:
Universitetet deltar i STINT-samarbete med Sydafrika