Ansökning till Kliniskt forskningscentrum vt 2019

24 oktober 2018

Kliniskt forskningscentrum är en gemensam resurs för landsting och universitet, för patientnära klinisk forskning. Den är öppen för forskare från landstingsverksamheter och universitetsenheter som har beviljats plats. Ansök senast den 15 november.

Verksamheten vid Kliniskt forskningscentrum vänder sig till forskare som önskar bedriva akademiska studier och/eller företagssponsrade prövningar. KFC
är tillgängligt efter ansökningsförfarande där studiens formalia, genomförbarhet, resursbehov och finansiering granskas av ett oberoende prioriteringsråd utsedd av ALF-kommittén.

Nyttjandet av lokaler, lab och enklare utrustning är kostnadsfritt för akademisk (ej företagssponsrad) forskning. På KFC kan man köpa tjänster, exempelvis arbetstimmar av GCP-utbildad forskningssköterska, mätning av bentäthet/ kroppssammansättning i DXA, basalmetabolism i RMR och blodprovstagning. För stöd och hjälp avseende projektplanering, ansökningar till etikprövningsnämnd och läkemedelsverket m.m. kontakta gärna Clinical Trial Unit www.forumnorr.se.

Ansökan till KFC är inte ett beviljande forskningsanslag, utan en ansökan om att nyttja lokaler och utrustning. Endast studier med behov av att undersöka patienter och/eller forskningspersoner på plats i lokalerna beaktas - det finns inte utrymme att erbjuda administrativa arbetsplatser för personal som jobbar med studier som inte bedrivs på KFC.

Från oktober 2018 finns KFC i tillfälliga lokaler i byggnad 24C.

Sista ansökningsdag för studiestart våren 2019 är 2018-11-15.

Ansökan till KFC sker via Researchweb två gånger per år, vanligen i april och oktober. Studien måste ha ett godkännande från etikprövningsnämnd vid tidpunkten för beslut och diarienummer för beslut om etikprövning ska vara inskickad senast vid prioriteringsgruppens beslutsmöte 2018-12-04.

Frågor om KFC's utbud av tjänster och utrustning

Kontakta inger.arnesjo@umu.se alt. 090–785 43 91 och frågor angående ansökningsförfarande.

Linda.rislund@vll.se alt 090–785 72 11.
Föreståndare för KFC är Anna Ramnemark, enhetschef (anna.ramnemark@vll.se; 070–311 43 96).

Webbadress till Researchwebb: http://www.researchweb.org/is/vll/

Redaktör: Lena Åminne