Nominera till Margareta och Eric Modigs pris

24 oktober 2018

Skytteanska Samfundet delar årligen ut Margareta och Eric Modigs pris till en skicklig forskare företrädesvis inom ögats, hjärtats eller lungans område. Professorer inom Medicinska fakulteten inbjuds att nominera. Nominering senast den 15 januari 2019.

Prissumman i år är 200 000 kronor.

Alla professorer inom Medicinska fakulteten i Umeå inbjuds att nominera. Ingen kan få priset mer än en gång. En lista på tidigare pristagare finns på Samfundets webbplats (www.skytteanskasamfundet.se)

Förslagen behandlas av en beredningsnämnd utsedd av Skytteanska Samfundets styrelse, som också utser pristagaren. Priset utdelas vid Umeå universitetets årshögtid 2019.

Nomineringar ska senast den 15 januari 2019 vara insända till Samfundets Preses Lars-Erik Edlund, institutionen för språkstudier, Umeå universitet (lars-erik.edlund@umu.se) eller till sekreteraren Ulf Wiberg, Skytteanska Samfundet, Humanisthuset, 901 87 Umeå (skytteanska@adm.umu.se).

Namnförslaget ska åtföljas av ett CV. Följande punkter bör finnas med: publikationer, extern finansiering, samverkansuppdrag, nationella och internationella forskningsnätverk samt övriga uppdrag som ex vis review-uppdrag och handledning.

OBS! Inget hindrar att en person nomineras flera gånger. Tidigare förslag måste dock aktualiseras. Förslaget bör givetvis inte diskuteras med den föreslagne och inte heller ges offentlighet.

Redaktör: Lena Åminne