Medel att skriva forskningsansökningar inom det idrottsvetenskapliga området

9 november 2018

Denna utlysning är en del av Idrottshögskolan (IH) vid Umeå universitets satsning på resurser för forskning inom det idrottsvetenskapliga området. Behörig att söka är den som avlagt doktorsexamen samt har anställning vid Umeå universitet som professor, universitetslektor, forskarassistent, biträdande lektor eller forskare. Även forskare affilierad till Umeå universitet har möjlighet att söka. Forskare som har mer än 50% forskningstid prioriteras lägre.

IH:s styrelse beslutade 2018-10-26 (protokoll nr 32, Dnr IH 1.7.1–32-2018) att avsätta resurser för forskningsaktiviteter under 2019. I denna utlysning avsätts 600 000 kr för att stimulera forskare till idrottsvetenskaplig forskning. Medel beviljas för att skriva idrottsrelevanta forskningsansökningar som syftar till att söka betydande extern finansiering från VR/ EU/Forte/
Vinnova/Wallenbergstiftelserna eller liknande forskningsråd. Medel beviljas inte för projektansökningar som tidigare erhållit finansiellt stöd från IH för samma ändamål.
Om den sökande tilldelats resurser tidigare inom någon av Idrottshögskolans utlysningar skall dessa vara avrapporterade med godkänd slutredovisning för att medel i denna utlysning ska kunna sökas.

ANSLAG OCH BESLUT

IH kommer att ge ekonomiskt stöd för tid till arbete med forskningsansökningar. Medel kan beviljas för fyra veckors lönekostnader per ansökan. Universitets-, fakultets- och institutsgemensamma kostnader ska inrymmas i budget för den sökta summan. Gemensamma kostnader ska specificeras och inkluderas i internfaktura till Idrottshögskolan. För forskningsfinansiärer som tillämpar forskningsskiss följt av fullständig ansökan ges ekonomiskt stöd i två omgångar; 50 % av stödet för skiss och 50 % av stödet för fortsättningsstöd i händelse av att fullständig ansökan inlämnas.
Ansökningarna kommer att handläggas av IH:s forskningsråd. Beviljade medel ska vara förbrukade senast 15- 05-2020. Avvikelser från ansökans projektskiss som inverkar på projektets genomförande måste rapporteras till IH. Avvikelser från projektskissen kan innebära att tilldelade medel dras tillbaka. Forskare som beviljas medel skall delta på ett idéseminarium våren 2019 samt en workshop kring ansökningarna under hösten 2019.

UPPFÖLJNING

Den som erhåller medel för att skriva en forskningsansökan ska på IH:s anmodan återrapportera hur beviljade medel använts. Uppföljning av beviljade medel sker under våren 2020. Den
sökande ansvarar för att en kopia av den ansökan som skickas in till forskningsfinansiären också skickas till IH. Sökande som får medel av IH ska på anmodan presentera projektet vid Idrottsvetenskapliga seminarier eller andra föredrag anordnade av IH. I samband med vetenskaplig publicering ska IH anges som delfinansiär och utöver den egna institutionen ska även Umea School of Sport Sciences anges som hemvist. idrottsforskning, (http://centrumforidrottsforskning.se/forskningsfinansiering/cifs-definition-av-idrottsrelevans/). Om ansökan avser ett interdisciplinärt projekt bör man ange samarbetspartner samt deras expertis/ disciplin och affiliering för att underlätta bedömning av projektets mångvetenskapliga inriktning och betydelse. Man ska även ange vem eller vilka som kommer att ta aktiv del i skrivandet av ansökan.

Ett intyg från prefekt ska bifogas där det styrks att den som beviljas medel har möjlighet att nyttja dessa för det avsedda arbetet inom ramen för sin anställning. Prefekten ska även intyga den sökandes månadslön samt forskningstid under projektets dispositionstid.

Sista ansökningsdag är den 15 januari 2019. Sent inkomna ansökningar kommer inte att behandlas. Ansökan skickas som pdf. till Tove Mårs, tove.mars@umu.se

Vid frågor kontakta:

Taru Tervo, forskningssamordnare, Idrottshögskolan, taru.tervo@umu.se