Utlysning Märta Lundqvists Stiftelse 2018/2019

5 november 2018

Stiftelsens övergripande syfte är att främja forskning om den mänskliga hjärnan vid svenska universitet. Särskilt prioriteras patientrelaterad och kliniskt fokuserad forskning. Stiftelsen har som målsättning att stimulera yngre forskare. Ansök senast 11 januari 2019.

Forskningsprogrammet ska innehålla tydliga mål så att resultatet av erhållna medel kan utvärderas. Storleken på utdelningsbara medel i år uppgår till 1 490 000 kronor.

Ansökan

Utlysningen riktar sig till forskare vid svenska universitet med avlagd doktorsexamen (bevis i bilaga) inom tidsramen 5 år, dvs efter 1 januari 2014. Avräkning av tid kan ske för föräldraledighet och tid för eventuell AT tjänst.

Projektansökan

Ansökan som kan skrivas på svenska eller engelska omfattar bl.a. uppgifter om projektledare, medelsförvaltare och sökt bidrag samt följande obligatoriska bilagor:

• Projektbeskrivning (forskningsprogram)
  • Meritförteckning
  • Budget

Projektbeskrivning

Projektbeskrivningen ska omfatta maximalt 5 A4-sidor exklusive referenser (12 punkters textstorlek). Projektbeskrivningen skickas in tillsammans med de övriga bilagorna i en för ansökan gemensamt sammanfogad pdf-fil.

Projektbeskrivningens innehåll

• Projekttitel
  • Sammanfattning av projektet (högst 250 ord)
  • Syfte, hypotes och frågeställning
  • Arbetsplan
  • Relevans
  • Hittills uppnådda resultat (om sådana finns)
  • Förväntade resultat i relation till projektets mål
  • Hur länge projektet förväntas pågå
  • Projektets vetenskapliga och praktiska betydelse

Tidplan

Utlysningen av programmet pågår från 31 oktober 2018 med sista datum för inskickande av ansökan 11 januari, kl. 24.00, 2019. Beredningsarbetet pågår under våren 2019 och beslut förväntas under april.

Övrigt

Utbetalning för de bidrag som kan komma att beviljas sker till respektive lärosäte. Såväl vetenskaplig som ekonomisk redovisning för hur medlen använts ska inlämnas till Stiftelsen senast 2 år efter utbetalningsdatum.

Personuppgifter

Märta Lundqvist Stiftelse är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som lämnas till Stiftelsen i samband med ansökan om forskningsbidrag. Se bilagda policy.

Ansökan skickas till e-post: eva.lang-larsson@kjallgren.se

Upplysningar

Eva Lang-Larsson