Utlysning: Sök Wallenberg MMW och MAW

15 november 2018

Wallenberg MMW och MAW stödjer forskningsprojekt inom nya forskningsområden och forskning av gränsöverskridande karaktär gärna med inriktning mot IT, digitala media och AI.

•Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse, MMW, stödjer forskningsprojekt inom juridik, ekonomi, och samhällsvetenskap. Prioriterade projekt omfattar nya forskningsområden och forskning av gränsöverskridande karaktär gärna med inriktning mot IT och digital media.

•MMW har dessutom en ny utlysning riktade mot autonoma system och AI. Denna utlysning stödjer forskning gällandekonsekvenser relaterade till autonoma system och AI. Detta gäller till exempel frågor om etik, sociala konsekvenser och förbättrade informationssystem relaterat till autonoma system och AI.

•Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond, MAW, stödjer forskningsprojekt företrädesvis inom humaniora och lärande samt samhällsvetenskap. Prioriterade projekt omfattar nya forskningsområden och forskning av gränsöverskridande karaktär, gärna med inriktning mot IT och digitala medier.

Om din ansökan

Varje nominering till Teknat ska vara skriven på engelska och inkludera:

•Namn och CV för medverkande forskare i projektet.

•Projektbeskrivning på 4 sidor (den slutgiltiga ansökan som skickas till Wallenberg i april skall vara 10 sidor).

•En övergripande budget.

•Intyg från varje berörd institution att prefekten stödjer ansökan och därmed står för eventuell medfinansieringen.

Grant Office har meddelat att de planerar för ett seminarium gällande MMW och MAW senare under höstterminen.

Sista ansökningsdag för utlysningarna är 1 april 2019. För att komma i fråga ska ansökningar beredas och prioriteras av universitetet (först på fakultetsnivå, därefter på central nivå). Fakultetens forskningskommitté rankar inkomna projekt.

Nomineringsförslag ska därför vara inkomna till forskningskommitténs sekreterare  ulf.sandqvist@umu.se senast måndagen den 22 januari 2019.