Utlysning medel utvecklingsarbete i försöksverksamheten övningsskolor/förskolor

20 juni 2018

Lärarhögskolan utlyser medel för utvecklingsarbeten inom försöksverksamheten övningskolor och övningsförskolor. Dnr FSFS 2.1.6-1264-18

Bakgrund

I januari 2014 beslutade regeringen om förordningen (2014:2) gällande försöksverksamhet med övningsskolor och övningsförskolor inom lärar- och förskollärarutbildningar. Umeå universitets Lärarhögskola har sedan hösten 2014, deltagit i den femåriga försöksverksamheten vilket innebär att studenter inom förskollärarprogrammet, grundlärarprogrammets inriktningar F-3 och 4-6 samt ämneslärarprogrammet är delaktiga i försöksverksamheten under sin verksamhetsförlagda utbildning. Målet med Lärarhögskolans försöksverksamhet är "att höja kvalitén i lärarutbildningen och utveckla studenternas professionsanknytning". Försöksverksamheten med övningsskolor och övningsförskolor har följande syften:

• utveckling av lärarutbildning, framförallt den verksamhetsförlagda delen av utbildningen men också genom att adjungerade lärare från skolan undervisar i andra delar av lärarprogrammen,
• kompetensutveckling i övningsskolor i form av utbildade handledare, kurser och seminarier osv,
• utveckling av gemensamma forsknings- och utvecklingsprojekt som i förlängningen kan sprida sig till andra skolor i regionen.
I försöksverksamheten ingår Umeå kommun, Skellefteå kommun, Örnsköldsvik kommun, Lycksele kommun och Vännäs kommun. En begränsning av antalet övningsskolor och övningsförskolor har skett under våren 2018 (se bil. 1) för att uppnå en högre koncentration av studenter under den verksamhetsförlagda utbildningen vilket utgör ett av de övergripande målen i regeringsuppdraget (2014: 2. §7). Aspekterna koncentration, kvalitet och samverkan är ledande för det fortsatta arbetet med försöksverksamheten för övningsskolor och övningsförskolor.

Målbeskrivningar

I projektplanen för Umeå universitets försöksverksamhet (2017-2019) med övningsskolor/övningsförskolor framkommer följande övergripande visionsmål:

• Att höja kvaliteten i lärarutbildningen
• Att våga göra skillnad mellan förskolor/skolor som ingår i försöksverksamheten och skolor som inte deltar i projektet.

• Att utveckla studenternas professionsanknytning
• Att stärka kvaliteten på handledningen i den verksamhetsförlagda utbildningen
• Att höja statusen på VFU
• Att öka förtroendet hos skolhuvudmän, förskolor/skolor och universitetets personal
• Att utveckla varaktiga strategier och kontinuitet för samverkan
• Att förankra och öka kunskapen om försöksverksamheten
• Att tillvarata de möjligheter som försöksverksamheten innebär
• Att stimulera till gemensamt forsknings- och utvecklingsarbete mellan kommuner och lärarhögskolan vid Umeå universitet

Uppdragets syfte

Utifrån målet att höja kvalitén i den verksamhetsförlagda utbildningen, är syftet med uppdraget att stimulera till olika pilotprojekt i samverkan mellan lärarutbildare och lärare/handledare på skolor och förskolor. Vidare är avsikten att gemensamma utvecklingsarbeten i förlängningen ska sprida sig till andra skolor och förskolor i regionen.

Ansökan

Centralt för uppdraget är att uppdragstagaren är anställd vid Umeå universitet som universitetsadjunkt/universitetslektor, undervisar i lärarutbildningen, och är väl insatt i den verksamhetsförlagda utbildningen. Både större och mindre projekt är välkomna att söka. Beviljat högsta belopp är 250 000 kr. Enbart lönekostnader och resekostnader ersätts.

Ansökan görs i ett webbformulär.

Till webbformuläret

Ansökan ska innehålla:
• Beskrivning av mål och syfte med pilotprojektet, vilka aktiviteter som kommer att genomföras och förväntat utfall. Utvecklingsarbetet ska ha sin utgångspunkt i målet med Lärarhögskolans försöksverksamhet och ett eller flera visionsmål.
• Beskrivning av förankring hos berörda lärare och rektorer/förskolechefer vid förskolor/skolor inom försöksverksamheten samt prefekt/enhetschef till huvudsökanden vid Umeå universitet.
• Ansökan om utvecklingsarbete ska innehålla en tidsplan och budget. Beviljade medel kan nyttjas inom 1 år efter att ansökan har beviljats.
• En kortfattad slutrapport och utvärdering som inlämnas efter genomfört pilotprojekt.

Utvecklingsarbetet ska presenteras vid konferens för försöksverksamheten eller annat forum för verksamma lärare i förskolor och skolor och universitetslärare.

Viktiga datum

Sista ansökningsdag är: 19 september
Datum för beslut : 25 september
Datum för projektstart: Hösten 2018 eller januari 2019

Bedömningsprocess

Inkomna ansökningar bedöms av en grupp bestående av projektledare för försöksverksamheten, utbildningssamordnare, biträdande föreståndare vid Lärarhögskolan och representanter från den strategiska styrgruppen. Föreståndaren vid Lärarhögskolan fattar slutgiltigt beslut om fördelning av medel.

Vi ser gärna en regional spridning av pilotprojekten!

För frågor om utlysning och webbansökan, kontakta

Petra Westling
utbildningssamordnare Lärarhögskolan
petra.westling@umu.se