Docentmedel 2020

11 november 2019

Humanistiska fakultetsnämnden har beslut att avsätta 2 730 000 kr i fakultetens budget 2020 för utlysning av docentmedel för nyttjande under budgetåret.

I första hand ska medlen användas för att utarbeta projektplaner i syfte att söka externa medel.

Humanistisk fakultet utlyser medel för 20 % forskning i tjänsten för docenter under 2020. Endast docenter anställda vid fakulteten är behöriga att söka.

Medlen ska användas för att sktiva forskningsansökningar och redovisas genom insänd ansökan till extern forskt1ingsfinansiär under 2020 eller under de första fyra månaderna av 2021.

Vid prioriteiing mellan sökande kommer fötturges till anställda docenter som inte har innehaft docentmedel under 2019. I nästa steg fördelas medel mellan sökande genom lottning.

För att kunna tilldelas medel under 2020 måste sökande som innehade medel under 2017 ha slutredovisat dessa genom inskickad ansökan. För att kunna erhålla dessa medel måste det också finnas ut1ymme i befintlig tjänst.

Deltidsanställda kan inte utöka sin tjänst med hjälp av dessa medel. Innan beslut om tilldelning fattas kommer prefekter att tillfrågas om uttymme i tjänsten finns för alla sökande.

Anställda som fått tid för forskning inom ramen för publiceringsbaserad resurs under 2020 kan inte samtidigt inneha docentmedel.

Sista ansökningsdag 2 december 2019, kl. 12.00, skickas till medel@diarie.umu.se, ange dm· FS 2.1.6-243-19 i ämnesrad/subject.

Ansökningsblankett

Redaktör: Per Melander