Stipendier Henning och Johan Throne-Holsts stiftelse

25 november 2020

Nu finns möjlighet att söka stipendier för post-docstudier inom human nutrition, från Henning och Johan Throne-Holsts stiftelse för främjande av vetenskaplig forskning. Ansök senast 1 mars 2021.

Under 2021 utlyser Henning och Johan Throne-Holsts stiftelse följande stipendier för forskning inom human nutrition och näraliggande vetenskaper:

• Postdoc stipendier för forskning utanför den sökandes eget land. Stipendierna kan beviljas företrädesvis inom 6 år efter disputationen och avser att täcka forskarens kostnader för resa och uppehälle under 1–2 år. Bidrag för medföljande kan även ingå.
  • Stipendier till postdocs för kortare vistelse vid utländskt forskningscentrum som den sökande eller hemmainstitutionen har samarbete med för att ge möjlighet att genomföra speciella delstudier eller lära speciell teknik.
  • Stipendier till forskarstuderande som behöver studera vid ett internationellt ledande centrum som ett led i sin forskarutbildning. Stipendierna beviljas för en period av 3–12 månader.
  • Gästforskarstipendium till internationellt framstående forskare som är villig att arbeta i svenska eller norska forskargrupper under 1–6 månader för att stimulera kvaliteten i gruppens forskning.

För ansökningsformulär och ytterligare information se stiftelsens webbplats (www.throneholst.org) eller kontakta Marianne Lindblom, tel +46 70 375 38 34, e-post: info@throneholst.org

Ansökan för 2021 ska inlämnas senast 1 mars 2021.

Redaktör: Lena Åminne