Kungl. Skytteanska Samfundets Islandsstipendium

23 november 2020

Kungl. Skytteanska Samfundet utlyser stipendier om maximalt 30 000 kronor som kan sökas av studerande, forskarstuderande eller forskare vid Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå. Ansök senast den 1 mars 2021.

Stipendiet är avsett för resa till Island och uppehälle där under en vistelse för att antingen följa undervisningen i isländska språket, bedriva forskarstudier i ett isländskt ämne eller forska om något isländskt ämne, eller ämnen som är relaterade till isländska förhållanden.

Stipendierna tilldelas i första hand studerande men såväl forskarstuderande som disputerade forskare är alltså välkomna att söka.

För studerande på olika nivåer ska ett handledarintyg också inlämnas som motiverar det sökta stipendiet. För forskare som söker ska ett yttrande om projektet, dess relevans och genomförbarhet bifogas ansökan av någon som är insatt i ämnet.

Deadline för ansökningar 1 mars 2021.

Ansökan skickas till Kungl. Skytteanska Samfundet via mail
skytteanska@adm.umu.se